Beursbox

23 NOVEMBER : EEN CRUCIALE DATUM…!

Gepubliceerd door om 7:00
nov 222011

Tegen morgen 23 november moet de Super-Commissie in de VS met de broodnodige besparingsplannen komen.  Zal het lukken ? Mijn geld zit op…néén ! De dollar zal fel dalen dan, de markten ook.  Er is maar één zaak die me bezorgd maakt met onze short-instrumenten en dat is…het feit dat superbelegger Warren Buffett, een van de rijkste mensen op aarde…zo bullish is dat hij onlangs de grootste zet ooit gemaakt heeft : 24 miljard dollar beleggen in de States, in Amerikaanse aandelen.  Wie zal het bij het rechte eind hebben : deze Gigant of…poor old me ? Ik kan wel wat steun gebruiken eerlijk gezegd…van u…? Dr Steve Sjuggerud aan het woord :

Warren Buffett – arguably the greatest investor in history – put a fresh $23.9 billion dollars to work in new investments in the third quarter of 2011.

It’s “the most in at least 15 years,” according to Bloomberg.

As usual, Buffett is taking advantage of all the turmoil in the markets these days… “The cheaper stocks get, the better I like to buy them,” Buffett said in September.

Buffett put nearly $24 billion of cash to work through his company – Berkshire Hathaway…

You can see that the stock traded for about two times book value in the late 1990s. And it traded around 1.5 times book value for most of the 2000s, until the financial crises.

Over the last 20 years, shares of Berkshire Hathaway haven’t gotten as cheap as they are today (trading near book value) very often…

* In 1992, they almost got as cheap as they are today… and the shares nearly doubled in a year.

* In 2000, they fell to near book value… and the stock rose 50% in a year.

* In March 2009, the shares bottomed near book value. They soared about 70% over the next year.
PS. Ondertussen is het verdict al binnen : ze zijn er inderdaad niét in geslaagd tot een vergelijk te komen, geen deal dus, waarom verwondert dat mij nou niet…?

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

4 reacties aan “23 NOVEMBER : EEN CRUCIALE DATUM…!”

1. Het is een illusie te denken dat aandelen gratis bij aankoop van twee pakjes boter zullen gegeven worden. Bovendien bleken in Zimbabwe aandelen ook een efficiente bescherming tegen hyperinflatie te zijn, zo meen ik mij te herinneren.

Ergens moet je weten wanneer je stopt met het shorten van de indexen. En, eerlijk gezegd, is het beter iets te vroeg dan iets te laat te stoppen.

Dat wil niet zeggen dat je plots bullish moet worden. Dat wil zeggen dat je er voor kiest aan de kant te gaan staan en anderen te laten bepalen wanneer de bodem is bereikt. Want het kan best zijn dat in de nabije toekomst een grote daling komt. Het enige wat nu gebeurt, is dat je een signaal krijgt dat het risico verlies op te lopen door op een daling in te spelen, langzaam maar zeker groter aan het worden is.

In 2008 daalde het aanzienlijk gedurende ongeveer de ganse herfst en winter. Dan bleek het genoeg geweest. Te veel mensen hadden dat niet door. Ik kan er van meespreken. Zo zal het ook gaan in 2011 of 2012. Wanneer de bodem is bereikt en waar die bodem ligt is niet vooraf te bepalen.

Maar Buffet heeft het niet nodig dat hij dat exact kan inschatten. Hij maakt gebruik van de enige bondgenoot van de kleine belegger. Die enige bondgenoot is “tijd”. Wie in 2000 begon te beleggen in aandelen en getrouw bijvoorbeeld de S&P500 nabootste, heeft veel verlies geleden tot nu toe, maar als hij tijd blijft omarmen als bondgenoot, zal hij vroeg of laat op winst komen.

Of het verstandig is geweest zo lang in aandelen te blijven zitten, is een ander onderwerp. Want door op tijd aandelen voor edelmetalen te verwisselen, had hij geen verlies moeten lijden. In de toekomst zal de verstandige belegger goud voor aandelen verwisselen. In de toekomst, nu nog niet, zo denk ik.

Dat idee om tijd als bondgenoot te kiezen, probeerde ik ook duidelijk te maken toen er over de recente correctie van goud een vraag werd gesteld.

Maar tijd kan je op twee verschillende manieren als bondgenoot gebruiken. Je moet ook weten wanneer het tijd is om aan de kant te gaan staan, toe te kijken en risico’s te beperken.

2. Schitterende proza van Jack Hoogland.

Deze dinsdag in StockTradingNieuws
    Omdat ze er op de gewone manier niet uitkwamen, hebben ze maar een ‘supercommittee’ opgericht. Die zou een oplossing vinden om het astronomische bedrag van $1200 miljard te besparen. Klinkt ook zo lekker. $1200 miljard. Kijk, als je als politicus wilt laten zien dat je écht serieus kosten gaat besparen, dan vertel je gewoon hoeveel je over een periode van tien jaar gaat besparen. Krijg je lekker grote bedragen.
    Na een tijdje heeft de media het alleen nog over die $1200 miljard en rept ze met geen woord meer over die periode van tien jaar, waardoor het ‘grote domme publiek’ moet denken dat Obama de problemen keihard aanpakt (kijkt u maar eens naar NL teletekst pagina 128 en naar het NOS ochtendjournaal). Zo triest is het dus gesteld met de kwaliteit van de media!
    Als er een probleem is dat politici te moeilijk vinden, dan richten ze gewoon een commissie op. En als ze willen doen alsof ze ergens serieus werk van gaan maken, dan plakken ze er het woord ‘super’ voor. Supercommissie gaat $1200 miljard aan besparingen overeenkomen.
    Dat bekt gewoon veel lekkerder dan: “groepje politici gaat $120 miljard aan besparingen overeenkomen, terwijl ze per jaar $1300 miljard meer uitgeven dan er binnenkomt”. Dat laatste is de werkelijkheid. Een normaal mens noemt dat niet besparen, maar noemt dat $120 miljard minder verspillen. En het trieste nieuws is dat deze Amerikaanse ‘supercommittee’ dus niet kon overeenkomen om $120 miljard per jaar minder te verspillen.

3. Belgische rente gaat ook aardig de hoogte in. De Europese besmetting gaat vrolijk verder….

4. ik zag hoge heren
    geld uitgeven
    O dat was een wonder
    Het was een wonder, boven wonder
    Dat die heren uitgeven konden
    Hi hi hi, ha ha ha
    Kk stond er bij en ik keek er naar

Er zit maar één onwaarheid in, dat het een wonder is. En nu de utopische versie

ik zag hoge heren
    geld besparen
    O dat was een wonder
    Het was een wonder, boven wonder
    Dat die heren sparen konden
    Hi hi hi, ha ha ha
    Kk stond er bij en ik keek er naar

Ik hoop dat jullie mij niet te kinderachtig vinden. Ik weet niet meer van wie die uitspraak komt, maar ik hoorde eens zeggen dat humor verwerkt verdriet is.

In elk geval is het Dexia-verhaal dat nu voor een te hoge rente zorgen, nog altijd niet afgerond. Bovendien mag je er donder op zeggen dat België aan de verkeerde kant van de deal zit. Er zou terug onderhandeld moeten worden ??!!

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.