ALS DE ZILVERPRIJS NAAR BENEDEN GAAT…ALL HELL WILL BREAK LOOSE…
12 december, 2011 | door MHAAGEN |Hoe moeilijk is het om een contrarian te zijn… Wij van Haagen Invest zien enorm opwaarts potentieel in zilver. En er zijn er die er nog zo over denken, check it out = klik op de video link :
Een gigantisch tekort in 2020 ? You bet… Tegendraads zijn – wat altijd al het meest heeft opgeleverd – is nu : stilaan accumuleren….
29 Reacties op “ALS DE ZILVERPRIJS NAAR BENEDEN GAAT…ALL HELL WILL BREAK LOOSE…”
Door Jeroen op 12 december, 2011 | Reageer
Veel over MF Global de laatste dagen, ook Reggie Middleton mengt zich in deze discussie:
http://www.zerohedge.com/contributed/goldman-et-al-suffer-same-malady-collapsed-lehman-and-mf-global-worlds-1st-and-8th-large
Door Dick op 12 december, 2011 | Reageer
Dit wist ik nog niet. Of het waar is, weet ik niet, maar iets om te onthouden is het wel:
http://www.biflatie.nl/artikelen/39-overig/19257-er-zullen-binnenkort-weer-guldens-worden-geslagen
Jeroen, n.a.v. jouw ZH post hierboven, ik zei gisteren nog: we zullen nu zien wat het amerikaanse rechtssysteem waard is. Helaas ziet het er nu naar uit dat deze uitspraak van mij nog erg optimistisch was. Ik nam aan dat er nog wel een kans zou bestaan, dat gedupeerden hun geld terug konden krijgen. Nu begrijp ik uit het verhaal dat dit beslist niet het geval is.
Door Luc lcdnlf op 12 december, 2011 | Reageer
Marc,
Dank om dit te delen
Marc, blijkbaar had je mijn post onder ´Goud verdwenen´ van 12 december gemist. Is dezelfde video als die je nu aanhaalt, alleen stond die op youtube.
Door MHAAGEN op 12 december, 2011 | Reageer
Jij was dus eerst, geeft niet, als de boodschap maar in the spotlight staat. Alle eer aan jou Dick !
Door Cees op 12 december, 2011 | Reageer
Marc,
Als je over dit komende zilvertekort leest en hoort zo her en der dan kan je toch eigenlijk niet te begrijpen dat ze de prijs nog zo laag kunnen houden. Wat moet er niet gebeuren als dit straks losbarst.
Maar wel hoorde ik pas een interview dat er nu geslaagde proeven waren gedaan met zonnecellen waar geen zilver meer voor nodig was. Dit waren cellen met iets van een biochemisch karakter. Weet helaas niet meer waar ik het hoorde en je weet ook nooit wat de waarde ervan precies van is. Er wordt zoveel bedacht en over dingen geroepen wat later weer met een sisser afloopt. Bovendien lijkt het mij normaal dat zodra prijzen van iets stijgen er naar alternatieven gezocht gaat worden.
Vraag me wel af of je zilver niet zou moeten prefereren (meer accumuleren dus) boven goud.
Door Luc lcdnlf op 13 december, 2011 | Reageer
Dick, bedankt om de video te plaatsen
Universiteit Hasselt vindt printbaar zonnepaneel uit
Fotovoltaïsche cellen in inkt
26 oktober 2011 | Jibbe Van Oost
ZDNet.be
De Universiteit Hasselt heeft een manier ontdekt om zonnecellen in inkt te verwerken. Binnen vijf jaar zullen er zonnepanelen uit de printer rollen, verwachten de onderzoekers.
Professor Dirk Vanderzande maakte de ontdekking bekend op een congres over fotovoltaïsche energiesystemen in Diepenbeek, voor een publiek van zo’n 180 onderzoekers uit alle uithoeken van de wereld.
De zonnecellen die je uit inkt kan printen of kan zeefdrukken, komen terecht op een plastic vel dat tot duizend keer dunner is dan de klassieke siliciumplaten waaruit zonnepanelen nu vervaardigd worden. Op die manier kun je makkelijker grote oppervlakken omvormen tot zonnepaneel.
Minder opbrengst
Er zijn ook wel nadelen. De nieuwe zonnecellen brengen minder op dan hun klassieke variant. En de levensduur is beperkt tot amper vijf jaar. Als die omhoog kan tot tien jaar, is de technologie concurrerend volgens Vanderzande.
De prijs van de nieuwe cellen zou lager komen te liggen dan die van klassieke zonnecellen: 0,03 dollarcent tegenover tien dollar voor een klassiek paneel.
http://www.zdnet.be/news/132612/universiteit-hasselt-vindt-printbaar-zonnepaneel-uit/
Zilveren ‘hagelslag’ verbetert dunne-film zonnecellen
In 2008 werd vanwege een aantal technologische doorbraken de dunne-film technologie voor het eerst gezien als een mogelijke heilige graal voor duurzame energie. Hoewel de dunne zonnecellen qua rendement (nog) onder moeten doen voor de traditionele op silicium-gebaseerde zonnepanelen, zijn ze dusdanig goedkoop te produceren dat ze qua netto kosten per kWh vaak al goedkoper zijn dan deze ‘ouderwetse’ zonnepanelen. En er gloort sinds kort nog meer hoop aan de dunne horizon: en Australisch-Nederlandse uitvinding belooft de opbrengst van dunne-film zonnecellen dusdanig op te gaan voeren, dat zonne-energie qua prijs misschien wel eens de concurrentie aan zou kunnen gaan met vervuilende ‘grijze’ stroom. Het mooie is: de vinding zit met name qua productie heel simpel is elkaar.
Australische en Nederlandse onderzoekers hebben ontdekt, dat het “bestrooien” van het oppervlak van een dunne-film zonnecel met zilveren nanodeeltjes de hoeveelheid licht die de cel absorbeert behoorlijk laat toenemen. Traditionele dunne-film cellen zijn vanwege de zogenaamde ‘band gap’ van silicium minder goed in het absorberen van de langere (rood) en kortere (blauw) golflengtes van het zonlicht. De elektronen in zilver zijn echter zeer gevoelig voor het hele spectrum aan zichtbaar licht; bij instraling zenden ze zogenaamde plasmonen uit. Dit zijn elektromagnetische golven die zich over het oppervlak van de zonnecel voortplanten. Deze golven kunnen, in tegenstelling tot het oorspronkelijk licht, w&eactue;l door het silicium worden omgezet in stroom. Het netto resultaat is eigenlijk dat de ‘onhandige’ golflengtes door het zilver worden omgezet in ‘hapklare brokjes’ voor het silicium. Hierdoor kan de zonnecel als geheel ook overweg met het langgolvige rood en het kortgolvige blauw.
Volgens de wetenschappers kan deze doorbraak het absorberend vermogen van de zonnecel in ‘lastige’ golflengtegebieden bijna vertienvoudigen. Zilver is een duur materiaal, maar volgens analisten is er dusdanig weinig zilver benodigd, dat een zonnecel mét zilveren hagelslag maar een paar cent duurder is dan zonder.
bron tweede artikel:
http://www.zonnepanelen-info.nl/nieuws/zilveren-hagelslag-verbetert-zonnecellen/
Door MHAAGEN op 13 december, 2011 | Reageer
Cees en Luc, hartelijk dank voor jullie zeer interessante reacties !
Door Dick op 13 december, 2011 | Reageer
Toch wil ik hier nog een kanttekening bij plaatsen. We praten hier over een industriële toepassing van zilver, niet over monetair zilver.
Technologie in het algemeen speelt een grote rol in het industriële geheel. Vroeger werd er erg veel zilver gebruikt in de foftografische industrie. Door technologie is dit zo goed als weggevallen.
Nu spreken we over nanotechnologie en daar schreef ik gisteren over:
Nanotechnologie, en ik schaar grafeen daaronder, zal de wereld nog sterk kunnen veranderen. Zeker met het uitzicht op grondstoffenverbruik. Daarom maak ik me ook niet zo’n zorgen over dreigende tekorten. Het is er echter wel een van de lange termijn.
Ik geef toe, dit is slechts een mening.
Dick, ook ik vermoed dat een prijsstijging van zilver door een tekort aan zilver pas voor binnen een tiental jaar zal zijn. Nu vooruitziend zijn en je zilverpositie opbouwen, zou wel eens erg handig kunnen zijn. Vooral omdat nu een heel sterk vermoeden bestaat dat de waarde van zilver kunstmatig laag wordt gehouden.
Ja, Luc, dat denk ik ook. Maar er zijn nu eenmaal vele aspecten aan de zaak en die mag je ook niet uit het oog verliezen. Jij hebt misschien zeker nog 10 jaar de tijd, voor mij ligt dit anders.
Vele mensen kunnen de spanning van de volatiliteit van zilver niet aan, zoals Marc al eens terecht opmerkte. Jeroen noemt dit zwakke handen. Zelf zweef ik daar ergens tussen in, want ik probeer wel degelijk gebruik te maken van die grote volatiliteit. Tot mijn ergernis heb ik moeten constateren dat het benaderen van goud- en zilverPRIJZEN op basis van Technische analyse niet goed werkt. Er zijn echter wel een paar technische indicatoren, die los van de prijs wel een goed beeld geven. M.n. overbought en oversold situaties en daar probeer ik mijn voordeel mee te doen. Makkelijk is dit echter niet.
Dan heb je nog zo’n grote marktpartij als Sprott, waarvan je ook niet weet wat hem nu echt voor ogen staat. Tussen wat hij zegt en doet en de tijdstippen waarop hij dit doet geven mij nou niet bepaald een veilig gevoel. Als hij, en ik noem dit maar even de ‘elite’, tegen de haren instrijkt, lijkt het mij dat volatiliteit alleen maar toe kan nemen. Een fenomeen overigens dat ik al eens beschreven bij aardbevingen. Eerst zwak, dan steeds sterker, dan weer afzwakkend. Over dit onderwerp, maar dan in de economie, heb ik ellenlange gesprekken gehad met Jules Fermon, een lector aan de Universiteit van Leuven, die toen mijn directeur was. Overigens een heel bijzonder iemand.
Door Denflurk op 13 december, 2011 | Reageer
Wel, ik dacht dat Peter het aleens schreef maar ook ik ben niet zo bullish op zilver als op goud. Men is inderdaad hard aan het zoeken naar ‘n goedkoper alternatief voor industrieel gebruik en is in ‘n vergevorderd stadium. Bv Graphene, ook al genoemd door Peter, wordt gemaakt uit grafiet (vandaar de naam ), en is dus véél goedkoper en bovendien ‘n betere geleider. ‘N andere reden is dat, indien de prijs sky high zou gaan, men ook ongetwijfeld het cartel van grootverbruikers tegen zou krijgen en dat is ook niet te onderschatten. B.v. het Pentagon is ook één van die grootverbuikers ! Als je wist hoeveel zilver is verbruikt voor die relatief weinig bommen die op Libya zijn gegooid zou je verschieten !Vwb de monetaire waarde schat ik goud véél hoger in. Op kortere termijn is natuurlijk nog flink zaken te doen met zilver alhoewel dat niet zo makkelijk is. Die handel is zo klein dat ze gemakkelijk kan worden gemanipuleerd door ‘n paar grootbanken hetgeen ze dan ook voorbeeldig doen. Die gaan die vette kluif zo maar niet laten schieten. Ik verwacht in 2012 ‘n hogere prijs maar afgewisseld met flinke dips. Dan kun je over timing beginnen maar dat is nu net het allermoeilijkste van de hele beurshandel en veelal gebaseerd op geluk of pech. Goud is ten andere véél minder volatiel. Sprott en Soros lijken mij mensen die vaak het tegenovergestelde doen van wat ze schrijven !
Door Jenny op 13 december, 2011 | Reageer
Ook over dat snel uitgeput raken van het zilver heb ik zo m’n gedachten. Hoelang zegt men al dat de olie bijna op is ? Canada alléén al kan nog minstens 70 jaar in het olieverbruik van de wereld voorzien. Akkoord het gaat dan wel om olie uit teerzand en dat is niet echt ‘n schoon procedé ! Bovendien zitten we dan ook nog met die gigantische olievelden in Tasmanie
. Vwb zilver : dit is voor het grootste gedeelte ‘n bijproduct van vooral koper en zolang men koper wint vindt men dus ook zilver. Bovendien zijn er ‘n paar landen waar enorme zilvervoorraden zitten zoals o.a. Peru en Bolivia. Ik denk eerder dat die tekorten ons worden aangepraat om commerciele redenen ?
Dan nog kan je gebruik maken van de ratio goud-zilver. Dick, je hebt dat goed verwoord en sedertdien hou ik dat in de gaten. Zilver is nu ongeveer 53 keer goedkoper dan goud. Dat “moet” een keer van nu 53 terug naar 35 en zelfs 16, al gaat het via 70 of zelfs uitzonderlijk via 90. Als je niet overtuigd ben van zilver, ok, koop nu geleidelijk zilver en wisselt het straks om voor goud. Geleidelijk, omdat het nog veel goedkoper kan worden ten opzichte van goud dan nu.
En houdt altijd een bepaald procent van je zilverpositie aan voor het geval de schaarste-adepten gelijk krijgen.
In elk geval is het voor mij toch een grote vraag waarom de zilverprijs zo doorzichtig naar beneden wordt gemanipuleerd als het toch niets waard is of zal worden.
Dat is trouwens de reden waarom je beter geen technische analyse toepast op de zilver of goudprijs. Als ik de prijs zou kunnen manipuleren, zou ik diezelfde technische analyse gebruiken om er zo veel mogelijk mijn voordeel mee te doen, niet jouw voordeel. Met andere woorden als de technische analyse aangeeft dat het gaat stijgen, zou ik het doen dalen en omgekeerd.
Een gans ander systeem van werken ontstaat als je gebruik maakt van die ratio-analyse en van een lange of heel lange tijdshorizon.
Klopt Jenny. Maar je vergeet dat er ook nog een heel continent onontgonnen is. En wat over de oceanen? Ik weet niet precies hoeveel procent van de planeet aarde land of water is. Maar voorlopig zijn we nog niet aan het eind van ons Latijn. Wel zou het in mijn ogen aanbeveling verdienen, wat voorzichtiger om te gaan met delfstoffen in het algemeen. En daar kan juist technologie ons nog een heel eind in brengen, schat ik zo in.
Ook is het natuurlijk nog zo, dat niet alles even gemakkelijk te ontginnen valt. Daaraan hangt een prijskaartje en dat kan zijn in geld, milieu, geografische positie en vooral niet te vergeten politiek.
Luc, de goud/zilver ratio is gebaseerd op bepaalde aannames. De hele wereld, op een paar na, gelooft daarin. Ik durf met zekerheid te stellen dat die aannames foutief zijn. Hiermee steek ik wel mijn nek uit, nietwaar?
Door Dick op 14 december, 2011 | Reageer
Eindelijk weer eens een positieve benadering van goud en zilver, zowel inflatoir als deflatoir.
http://kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2011/12/13_Turk_-_Lehman_II_in_Progress_as_Financial_System_Implodes.html
Door Willempie op 14 december, 2011 | Reageer
Voorlopig is zilver flink aan het dippen ( goud trouwens ook ). De kerstmisbonus die velen verwachten is ver weg.
Door Luc lcdnlf op 14 december, 2011 | Reageer
Als ik goud en zilver zie dalen, dan vraag ik mij tegenwoordig af welk slecht financieel nieuws we binnenkort zullen te horen krijgen. Vooral als die daling begint tijdens de Europese beursuren, want vroeger was dat enkel het geval tijdens de Amerikaanse beursuren. En inderdaad dan lees je plots dat een failliete Griekse bank hulp vraagt aan een bankroete Griekse staat …
De goud-zilverratio zal terug iets vergroten, dus wordt zilver relatief goedkoper ten opzichte van goud.
Door Jacko-Chimp op 14 december, 2011 | Reageer
Spijtig genoeg kon ik niet meedoen aan de voorspelling van de goudprijs want dan had ik iedereen ‘n flink poepie laten ruiken ! Ik vermoed dat de daling van de edelmetaalprijzen nog wel even gaat duren en dat het waarschijnlijk beter is om te verkopen nu de prjzen nog min of meer redelijk zijn. De sector waarin je nu moet zitten is technology. B.v. Microsoft ( op de 1ste plaats ), maar ook Google, Intel enz.
Door Jacko-Chimp op 14 december, 2011 | Reageer
ps : en uiteraard ook Apple.
Door Dick op 14 december, 2011 | Reageer
Dit heeft niets met het onderwerp uit het hoofd te maken, maar ik vind het werkelijk opmerkelijk nieuws:
http://www.dekritischebelegger.nl/beleggen/kraland-in-het-gelijk-gesteld/
Door Rienkommer op 15 december, 2011 | Reageer
Inderdaad Jacko ; U hoeft niet zo veel meer te bewijzen. Zelf heb ik al flink wat goud verkocht en wacht gewoon weer op ‘n mooi instapmoment. Op usd 1500 ga ik de zaak weer eens evalueren. M.i. hoef ik daarop niet eens zo lang te wachten.
Door Dick op 15 december, 2011 | Reageer
Een speculatief? artikel over leveraging in goud:
http://www.bullionbullscanada.com/index.php?option=com_content&view=article&id=23385:the-bankers-new-gold&catid=48:gold-commentary&Itemid=131
Door Dick op 15 december, 2011 | Reageer
Eric Sprott in een interview van 13 dec:
http://www.silverseek.com/article/eric-sprott-chairman-sprott-inc-interviewed-james-west
Door Rob op 20 december, 2011 | Reageer
SLV zit opgescheept met minstens 25 miljoen aandelen die géén enkele dekking hebben van fysiek zilver. Niet erg kosjer lijkt me ! M.i. kan dit zo niet blijven duren.