Beursbox

MARC FABER OVER 2012…

Gepubliceerd door om 7:00
dec 312011

De Zwitserse beursgoeroe geeft ons zijn visie op 2012, dat morgen al begint.  Wat zijn Uw verwachtingen ? Gloom and doom of ziet u lichtpuntjes, misschien zelfs net grote kansen ? Laat het ons vooral weten !

http://biflatie.nl/index.php?start=10

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

25 reacties aan “MARC FABER OVER 2012…”

1. Geachte MHAAGEN ,
    het ziet er allemaal zo somber uit dat ik er bijna depresief van word .
    Zit pratisch volledig belegd buiten Europa hopelijk zit ik goed . Geachte heer ik heb mijn weddenschap met u verloren weet u het nog ( goudprijs op 30 dec ) ik zei dat hij boven de 2000 $ zou zijn maar u heeft gelijk gehad . Heb wel winst genomen op 1880 $ dus ben er wel bij mee . Laat U mij verder weten hoe wij het verder afhandelen u kan mij uw reknr sturen via mijn email . Wens u en heel uw gezin een gelukkig nieuwjaar en vooral een goede gezondheid .
    De Lorenzo Pietro .

2. U bent een man van eer ! Een mailtje is onderweg naar u, dank bij voorbaat. Ik had liever verloren, dat begrijpt u zeker wel…? Ik ga er een stukje aan wijden straks.

3. Als ik probeer te openen krijg ik ” page not found “

4. Je hebt gelijk, nieuwe link geplaatst, moet nu wel werken !

5. Meer nieuws over een eventuele dollar devaluatie in een vervolginterview met Williams gisteren, op de Amerikaanse radio. Hij refereert aan een beroemde speech van Bernanke in 2002:

http://www.poweroftheweb.net/speech-bernanke-deflation-november-21-2002/

Alles uit deze speech heeft Bernanke al gedaan, behalve de devaluatie. En volgens Williams gaat ook die devaluatie plaatsvinden, vermoedelijk in een weekend.

Hier de betreffende passage waarin Bernanke over de devaluatie spreekt en de heilzame effecten daarvan:

“A striking example from U.S. history is Franklin Roosevelt’s 40 percent devaluation of the dollar against gold in 1933-34, enforced by a program of gold purchases and domestic money creation. The devaluation and the rapid increase in money supply it permitted ended the U.S. deflation remarkably quickly. Indeed, consumer price inflation in the United States, year on year, went from -10.3 percent in 1932 to -5.1 percent in 1933 to 3.4 percent in 1934.17 The economy grew strongly, and by the way, 1934 was one of the best years of the century for the stock market. If nothing else, the episode illustrates that monetary actions can have powerful effects on the economy, even when the nominal interest rate is at or near zero, as was the case at the time of Roosevelt’s devaluation.”

Ben benieuwd of dit waarheid gaat worden. Na het weekend van de devaluatie zou goud dan in 1 klap 40% stijgen.

6. Het zou goud in een klap naar afgerond 2200 stuwen.

7. Ik denk dat de stijging van goud nog veel meer dan 40% zal zijn, omdat zo’n devaluatie het vertrouwen in fiat geld zwaar zal ondermijnen…

8. Wat ik echter niet begrijp van Williams, is dat we nu de volgende 3 claims hebben:

1. De dollar is ‘dead’ (= veel minder waard) tegen het einde van 2012;

2. De euro crasht voordat de dollar crasht;

3. Een dollar devaluatie met 40%, zonder een tijdstip wanneer dat gaat gebeuren.

Als de dollar daadwerkelijk zo’n devaluatie tegemoet gaat, dan gaat de euro m.i. juist fors stijgen, net als andere valuta.

Mis ik iets, of kunnen deze 3 stellingen gewoon niet alle drie tegelijk waar zijn?

9. En in de meeste stukjes lees je dan dat de Usd the place to be gaat worden (dus géén goud). Het zou véél beter zijn om al die larie en apekool niet te lezen maar ja dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

10. Hoi Jeroen, ik HOOP dat we het in 2012 al zullen meemaken maar ik ben voorzichtig in mijn verwachtingen : euro omlaag, dollar nog veel lager (het is echt een race to the bottom !), goud en zilver hoger, aardolie ook, mogelijk een of meer nieuwe oorlogen ook met Iran en Syrië.

Aan iedereen : wie durft long de euro/short de USD te gaan, in het licht van de mogelijke Bank Holiday (officiële dollardevaluatie)waarvan Jeroen spreekt ?

11. Jeroen, tenzij die euro er tegen de tijd dat de dollar devalueert, er niet meer is. Er bestaan nog meer munteenheden en die vormen ondertussen ook al een alliantie. Die SDR, ik word er steeds banger voor.

12. Die SDR wordt niks, Dick. Echt niet. Als de dollar, de euro, de yen en het pond straks niet meer worden vertrouwd, waarom zouden mensen dan wel een mandje met die rommel vertrouwen?

@ Marc: ik ga mee met Jim Rickards, die zegt dat een EURUSD koers van 1,20 – 1,25 reden voor de Fed zal zijn om QE III te starten. Een zwakke euro wordt gewoon niet getolereerd, niet door de V.S. en niet door China.

13. Heb nog een keer naar dat Williams’ interview geluisterd, om erachter te komen hoe die devaluatie dan in zijn werk gaat. Hij zegt dit:

‘Op vrijdag kom je thuis van het werk en staat er 10.000 dollar op je rekening. Als je dan maandag wakker wordt en je bankrekening checkt, staat er nog maar 6.000 dollar op’.

Of hij daarmee de KOOPKRACHT van 6.000 dollar bedoelt of FYSIEK 6.000 dollar, is me niet duidelijk. Ze zouden toch niet alle rekeningen met 0,6 gaan vermenigvuldigen??

Hij is er wel 100% zeker van dat het gaat gebeuren, omdat zijn elite contact hem heeft verteld dat hij dat Bernanke interview uit 2002 zeer goed moet lezen, omdat daar in staat wat er gaat gebeuren. En alleen die devaluatie hebben we nog niet gehad….

14. Jeroen, laten we aannemen dat de euro als eerste crasht. De 17 Eurolanden zullen dan weer over moeten gaan op hun oorspronkelijke munt, of kunnen 1 van de overgebleven SDR munten nemen. Welke munten blijven dan over? Dollar, Yen, Yuan, Britse pond en een eventuele nu nog onbekende munt (misschien wel rest euro, DM+FFr). Het is niet alleen een kwestie van het niet vertrouwen van de dollar, euro, yen en pond, maar welke blijft er over. Dat zie nu al door de vlucht in dollar. Geithner heeft het echt allemaal best wel goed gepland, althans voorlopig.

De SDR wordt dan simpelweg aangepast, daar zijn ze erg goed in. Ook is er nog de Yen en Yuan (Renminbi) die gaan samenwerken, daar kun je dus ook nog iets verwachten.

Alternatief is een soort van gouden standaard. Maar dan mogen ze wel opschieten, want het goud vertrekt vliegensvlug uit de Westerse landen.

Aangezien de goudstandaard is afgeschaft en van de SDR’s steeds meer gebruik gemaakt gaat worden acht ik de kans dat ze uiteindelijk voor de SDR gaan kiezen levensgroot. Het Oosten is nog niet klaar voor de grote stap, maar die gaat beslist komen. De SDR verkopen aan het volk gaat nog makkelijker dan de Euro. Je hoeft alleen maar aan de mensen te zeggen dat ze nu over de hele wereld kunnen reizen en niet hoeven wisselen.

Dit is natuurlijk alles even heel simplistisch weergegeven.

15. Over Williams heb ik al bericht dat ik dat van de devaluatie niet goed snap. Als je erover nadenkt Williams begrijpt het helemaal niet en haalt zijn bron alleen maar aan.

Mijn echte probleem hier is dat Williams spreekt van 1 elite. Volgens mij zijn er meer elites en zo af en toe komt er wat bovendrijven. Hou maar goed in de gaten wat China, Rusland, Brazilië (Zuid/Amerika) te zeggen hebben. Daar zitten ook elites en misschien moet Rickards de titel van zijn boek wel aanpassen in ´Elite Wars´.

16. Heel juist Dick. “de” elite bestaat niet. Die evolueert mee met de tijd en is evenmin een eenheid als pakweg een Belgische of Nederlandse regering.

17. Mijn idee, Dick. Het is zijn eigen interpretatie, die devaluatie. Ik geloof het namelijk niet, dat ze dat in een weekendje gaan bekokstoven. En waarom zouden ze, als de gemanipuleerde cijfers in de V.S. op groei wijzen?

Nee, als de dollar dan al gedevalueerd wordt, is het gewoon puur door een veel hogere inflatie. Die ze zo lang mogelijk verborgen proberen te houden.

Williams’ calls inzake olie en het Midden Oosten waren volkomen correct, ook bij Iran zal hij wel gelijk gaan krijgen. Maar die devaluatie zoals hij hem beschrijft, zie ik niet gebeuren. En ach, als het wel gebeurt, dan zit ik goed ;-).

18. @ Dick: die SDR geloof ik niet in, want die zou al veel eerder een grotere rol hebben moeten spelen. Is toen faliekant mislukt. Lees FOFOA er maar op na. Het zal best gebeuren dat er een alternatieve markt komt voor SDR’s, maar zonder fundamentele oplossingen in het wereldwijde schuldenprobleem en de krankzinnige hoeveelheden valuta die in de afgelopen 15 jaar zijn geproduceerd, gaat zo’n SDR echt niks brengen.

19. Jeroen, dat die SDR een misbaksel is, ben ik helemaal met je eens om exact de redenen die je geeft. Alleen kunnen ze daarmee het huidige systeem langer in stand houden en hun doelen nastreven. Ook hier gaat het om tijdwinst, net zoals op dit ogenblik in de Eurozone. Blijf op Geithner letten zou ik zo zeggen. Tot nu toe gaat het zoals hij gezegd heeft.

Wat Williams betreft, ik vind het altijd wel interessant om te horen wat hij te zeggen heeft. De onderwerpen die hij aansnijdt zijn tenminste erg concreet. Uiteindelijk zijn veel van zijn voorspellingen uitgekomen. En zijn boek is werkelijk heel bijzonder om eens te lezen. Echt wel iets om in je achterhoofd te houden. Een groot voordeel van dat boek is, dat hij daar vrij snel to-the-point komt, zonder vervelende interrupties.

Verder was jouw post over de ESF erg verhelderend. Ik heb niet alles gezien, maar wat ik gezien heb, leek me erg steekhoudend toe.

20. Waarom je ogen richten op valuta’s, goud/zilver of SDR.

Ik denk dat je beter eens kunt kijken wat een CDS (credit default swap) is en wat 2012 te bieden heeft. Het gevaar ligt namelijk bij de CDS. Ik denk dat de CDS aankomende tijd steeds meer in het nieuws zal komen. Wanneer een land failliet gaat, dan zal die onder curatele komen bij een soort gelijke instelling als de centrale bank, maar een bedrijf dat de CDS uitgeeft kan ten onder gaan wat een vele grotere impact zal hebben op de economie. Een land kan geld blijven ontvangen van de centrale banken, maar bedrijven niet.

De vraag is namelijk of de uitgevers van de CDS wel kunnen uitbetalen.

21. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor de CDS, maar voor alle derivaten. Maar zelfs die moeten wel uitgedrukt worden in een valuta.

22. Er is 1 organisatie die bepaalt of er een credit event heeft plaatsgevonden en er dus uitbetaling van een CDS contract volgt. Er zijn 2 redenen om aan te nemen dat het wel mee gaat vallen met die CDS contracten als er een land failliet gaat:

1. Er wordt gewoon gesproken over een herstructurering of een schuldherschikking (of verzin zelf maar een mooie term) en dat dus geen credit event heeft plaatsgevonden.

2. Vanwege ‘ernstig gevaar voor het financiële systeem’ wordt het CDS contract nietig verklaard.

Toen ze het hadden over 50% schuldkwijtschelding van Griekse overheidsschuld, leidde dat ook niet tot een credit event. Je kunt je dus als CDS bezitter afvragen wat die verzekering dus eigenlijk waard is.

23. De kwijtschelding van de Griekse overheidsschuld was vrijwillig en daarom geen credit event.

Maar welke impact had het bijvoorbeeld op MF Global? Of waarom ging het mis bij AIG?

De markt is ondoorzichtig en heel erg groot, want er zijn nu eenmaal veel schulden.

24. Ik neem aan dat je ook weet wie er in de ISDA werkzaam zijn? En van welke banken zij vandaan komen?

25. Griekse banken hebben CDS contracten verkocht op Griekse staatsobligaties. Was Griekenland in default gegaan, dan waren die banken ook failliet of moest de Griekse overheid hen redden. Die CDS contracten waren dus (ook letterlijk) twee keer niets waard, maar de banken hebben ze toch verkocht en er veel geld voor opgestreken.

En dat is zeker niet het toppunt van het cynisme dat in die sector hoogtij viert. Geld ontvangen voor beloften waarvan op voorhand geweten zijn dat het loze beloften zullen zijn.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.