Beursbox
jan 032012

En zoals zo vaak is het ook weer zinnig ! Ditmaal heeft hij het over…URANIUM.  Uitgesloten en vergeten dacht u na de ramp in Japan ? Misschien…toch net niet…! Maar ik laat Jack zelf aan het woord :

Een unieke situatie. Ontstaan door dom sentiment.
Herinnert u zich nog de aardbeving in Japan en de daarop volgende kernramp in Fukushima? En hoe direct erna de publieke opinie over kernenergie ontzettend negatief was? We zagen vooral Europese politici die zich afkeerden van kernenergie en we zagen de uraniumprijs dalen. En daarbij uiteraard ook de aandelenkoersen van uraniumproducenten.

Het leek alsof de hele wereld zich afkeerde van kernenergie. Met de nadruk op ‘leek’. De werkelijkheid is dat een land als China even een inspectieronde langs haar kerncentrales deed en daarna gewoon doorging met fors investeren in kernenergie. Hetzelfde geldt trouwens voor landen als India en Rusland.

19% meer kerncentrales in 2020

Op dit moment is er net genoeg uranium om aan de vraag van ’s werelds 440 kerncentrales te voldoen. Als we echter alleen al naar China kijken, dan is het plaatje direct duidelijk. Op dit moment 26 nieuwe centrales in aanbouw, terwijl er 51 op de tekentafel liggen en er nog eens 120 aanvragen zijn voor goedkeuring om te kunnen bouwen.

Uranium zal fors in prijs stijgen
Naar verwachting zullen er in 2020 wereldwijd 523 kerncentrales zijn en dat aantal zal blijven groeien. Omdat er een steeds groeiend tekort aan uranium zal zijn, zal de prijs fors stijgen. Het is een klassiek probleem. De vraag blijft stijgen, terwijl er niet genoeg uranium zal zijn. Met als gevolg dat de prijs van uranium de komende jaren fors zal stijgen.

In ons nieuwe “Super Rendement Rapport” hebben we een spotgoedkoop aandeel opgenomen van een ijzersterke uraniumproducent. We volgen dit bedrijf al sinds de aardbeving in Japan. In de voor een uraniumproducent meest rampzalig denkbare periode, bleef het bedrijf zeer goed presteren en winst maken. Maar er ging wel ongeveer 60% van de aandelenkoers af.

Absolute onzin
Als je weet dat het aantal kerncentrales wereldwijd ieder jaar zal stijgen, dan weet je direct dat het absolute onzin is dat de koers van een ijzersterke uraniumproducent na Fukushima met maar liefst 60% is gedaald. Wij hebben die daling rustig afgewacht en zagen de koers de afgelopen twee maanden stabiliseren. Voor ons het teken om nu in actie te komen.

Want die onterechte, onzinnige koersdaling zal de komende jaren absoluut worden rechtgezet. En alleen dat rechtzetten gaat ons 150% koerswinst opleveren. De komende prijsstijging van uranium zal echter de winst echter fors doen groeien, waardoor wij bovenop die 150% nog veel meer koerswinst verwachten.

Door dom sentiment is een unieke situatie ontstaan
Van een bedrijf met een gouden toekomst is de aandelenkoers afgelopen jaar met 60% gedaald. Door dom sentiment. Er is daarom een unieke situatie ontstaan. Profiteer daarvan nu het nog kan!
Klikt u hier om het nieuwe “Super Rendement Rapport” te bestellen.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

6 reacties aan “JACK HOOGLAND VAN WWW.JACKHOOGLAND.COM SPREEKT…”

1. Van mij hoeft dat rapport niet. Enkele jaren geleden investeerde ik flink in Strathmore Minerals ’n zéér veelbelovende explorer. Ik kocht aan Cad 1,80 verkocht aan de helft en momenteel staat dat aandeel op 0.38. Ook ben ik niet zo geinteresseerd (meer) in wat “binnen enkele jaren” met de prijs gaat gebeuren want die tijdspanne is me véél te lang en bovendien is alles momenteel véél te onzeker. Dom sentiment zeker ?

2. Wat gemakshalve vaak wordt vergeten bij de mijnbouwers, en wat daardoor door vele mensen in mijn ogen totaal verkeerd wordt ingeschat, is hun winstgevendheid. Als ik me even beperk tot goud, dan zijn de productiekosten van 1 ounce goud ca $ 550. Dus wordt er geredeneerd, de prijs van goud is momenteel $ 1600, en daaruit zou dan volgen dat de mijn ineens enorme winsten gaat genereren.

Fout!!! Exploratiekosten zijn ook hoog en zijn buiten de berekening gehouden. Een mijn opstarten kost al gauw 5-10 jaar. Ook buiten de berekening gehouden. En hier kunnen de bedragen tot wel in de miljarden oplopen. Dan hebben we nog waar de mijn ligt. Infrastructuur moet er komen. Ook een niet te versmaden bedrag. Regeringen die de goudvondsten in hun land extra zwaar belasten of een deel van de productie opeisen.
    En dit zijn slechts een paar aspecten die gemakshalve maar even vergeten worden.

Aangezien dit enorme investeringen vergt is het ook geen wonder dat vele mijnen hun productie hedgen. Hedgen voor de mijn betekent vaak 10 of een groter aantal jaren tegen uiterst lage prijzen te moeten verkopen aan kapitaalverschaffers.

Daarom zijn er nu een aantal mijnen heel blij dat die oude hedgecontracten afgelopen zijn. Alleen hebben ze in die tijd nauwelijks nieuwe exploratie kunnen doen, wat hun nu opbreekt. De productie van goud loopt over een aantal jaren steeds verder terug en wordt ook steeds moeilijker winbaar. En juist ook daarom zullen ze heel blij zijn dat er nu meer buiten de reguliere marktpartijen om verkocht kan worden. En als ze slim zijn zal daarvan best een flink buiten de boeken gehouden kunnen worden.

Voor wat splijtstof voor kernreactoren betreft, misschien moesten we die in Zeeland maar eens gaan delven. Zou de Nederlandse industrie ook goed doen.

3. Op dit gebied is het special report van Seeking Alpha ’n aanrader ” miners’ many hurdles keep a lid on gold and silver stocks “. Als je dat leest moet je niet meer zo nodig of toch 😉

4. Ja, en in dat verband gezien was Sprott’s oproep ook wel heel bijzonder. Vooral als die wordt opgevolgd door de mijnen.

Of je niet zo nodig moet, blijft voor mij een open vraag. Ik denk dat je op zekere criteria best tot een goed besluit kunt komen.

Maar ook op dit antwoord had je me waarschijnlijk wel ingeschat.

5. Inderdaad ;-). Maar, ik zit nog in flink wat junior miners. Ik besef dat dit ’n hoog risicogedrag kan inhouden maar daar ga ik tot op zekere hoogte voor. De risico’s zijn me bekend en ’n gewaarschuwd man telt voor twee. Vandaar ook mijn “of toch”.

6. En gisteren heb ik over die Juniors niet echt te klagen gehad maar dat mocht ook onderhand wel.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.