SHORT-SQUEEZE EURO OP TIL…?
27 januari, 2012 | door MHAAGEN |In mijn ogen wel ja… Wat wordt hiermee precies bedoeld ? Er is een gigantische shortpositie tegen de euro opgebouwd in het laatste half jaar, volgens die positie zou de euro lager moeten gaan tegenover de USD. Maar (en dat heb ik met www.haageninvest.com goed gezien) die euro stijgt de laatste weken, tegen alle verwachtingen in !
Dan kunnen de shorts twee zaken doen : nog meer shorten (want ze staan op verlies en hopen dat alsnog goed te maken), of : hun verlies beginnen nemen en die posities afbouwen. Ik verwacht dit laatste, wat de euro (veel) sterker zal maken/de dollar (veel) zwakker zal maken. Dit komt goud en zilver en andere grondstoffen flink ten goede en het effect zag je gisteren en eergisteren al. De Federal Reserve – centrale bank van de VS – gaf afgelopen woensdag eigenlijk een vrijbrief door te beloven de rente met alle middelen op 0 te houden tot eind 2014. Eveneens liet zij blijken om accomodatief te zullen blijven, lees : dollars bij te blijven drukken, wat verzwakkend werkt voor die munt en haar “tegenstander” de euro steunt.

2 Reacties op “SHORT-SQUEEZE EURO OP TIL…?”
Door Jeroen op 27 januari, 2012 | Reageer
Fitch waardeert 5 EU landen af, waaronder Italië, Spanje en België:
http://www.zerohedge.com/news/fitch-gives-europe-not-so-high-five-downgrades-5-countries
Door Dick op 27 januari, 2012 | Reageer
Het zou best wel eens kunnen zijn dat de euro shorts gelijk hebben. Nu gaan we er nog vanuit dat Griekenland de eurozone zal verlaten, maar de kans lijkt me 50/50 toe dat Duitsland er wel eens uit kon stappen. De Duitsers hebben aangekondigd een verdere fiscale unie te willen, mits de niet eurolanden daar ook mee instemmen. Nou zal Engeland dat onder geen voorwaarde doen, dus de Duitsers beloven iets, waarvan ze weten dat het er nooit van komt. Trek verder je eigen conclusies maar.
Het blijft echter gissen.