Het compromis België

9 februari, 2012 | door admin |

Door Domien van Dyck
Ik zal beginnen met een prangende vraag van mezelf. Waarom is Elio Di Rupo premier van mijn land?
Ik heb niet voor hem kunnen stemmen! Waarom kan ik niet voor hem stemmen? Waarom heb ik, als vlaming, die kans niet gekregen? Is dat democratie? Voor mij niet.

We zijn een klein land waarvan er op 5 niveaus over ons beslissingen worden genomen (federale niveau, gemeenschaps niveau, gewestelijk niveau, provinciaal niveau, gemeentelijk niveau). en met hoeveel burgers zijn we, jawel met maar 11 miljoen. Zoveel niveaus om keuzes te maken voor 11 miljoen mensen? Dat noem ik postjespolitiek. Waarom rept geen politieker hierover? Ahja, ze gaan toch niet in hun eigen vlees snijden? Zo slim zijn ze wel.

Wat is nu de oplossing van dit complex systeem om alles beter te laten functioneren en minder kostelijk te maken? We hebben hiervoor twee keuzes: ofwel gaan we splitsen ofwel blijven we samen, maar niet in dit compromis.

Mijn keuze is dat we samenblijven, België is te complex om te splitsen. Dus wat moet er dan gebeuren om dit land beter te laten functioneren?
Ten eerste een opheffing van de grenzen tussen Wallonië, Vlaanderen en Brussel. Iedereen wordt tweetalig. Mijn frans is ook niet zonder fouten maar ik zal wel mijn best doen om het volledig te leren. Probleem van Brussel-Halle-Vilvoorde? Zo opgelost want iedereen is tweetalig! Probleem Brussel in Vlaams gebied? Geen probleem, alles is tweetalig!

Ten tweede een afschaffing van het Vlaamse, Waalse en Brusselse parlement met overheveling van de bevoegdheden naar het federaal parlement. Deze instellingen zijn overbodig en zeer kostelijk voor de maatschappij. Provinciaal en gemeentelijk niveau blijven behouden voor de kleinere beslissingen.

Ten derde krijgen we federale partijen met Walen en Vlamingen. Dus iedereen kan op iedereen stemmen. Dat klinkt toch als de grondbeginselen van de democratie, niet?

Dit klinkt radicaal maar radicale tijden vragen om radicale veranderingen. Het compromis van België is een slecht compromis en hoe sneller ze dat inzien hoe beter.

Stem of voeg toe aan:  sn nujij Het compromis België sn ekudos Het compromis België sn msnreporter Het compromis België sn bligg Het compromis België sn digg Het compromis België sn su Het compromis België sn delicious Het compromis België sn google Het compromis België sn rss Het compromis België sn email Het compromis België
  1. 4 Reacties op “Het compromis België”

2. Door jvd op 9 februari, 2012 | Reageer

“Het compromis van België is een slecht compromis en hoe sneller ze dat inzien hoe beter” Inderdaad dus proberen de boel te spiltsen. Dat is tenminste radicaal en progressief. Terug naar de toetsand van 1830, nee bedankt. Franstaligen zijn maar compromisbereid als ze geld ruiken. Of krijgt u schrik dat de Vlamingen bijna uitgemolken zijn en dit niet meer pikken?

3. Door Le Grand Dauphin op 9 februari, 2012 | Reageer

Zo gaat dat als je niets van Belgie begrijpt. Dan schrijf je de grootste onzin.

4. Door cattoo op 10 februari, 2012 | Reageer

In het verleden hebben de Franstaligen steeds willen overheersen. Waarom zouden ze Nederlands leren. Laat dat maar over aan de Vlamingen. Die zijn toch zo gek om eerder Frans te spreken. Bovendien zijn er steeds maar meer Franstalige Vlamingen en die zijn dan ook eerder zeer radikaal. Als de Vlamingen niet op hun rechten staan, dan gaat de eentalige verfransing steeds maar verder. Het gaat hier om Franstalige veroveringsdrang. Tweetaligheid is uiteindelijk zever. Het is eenzijdig, de Vlamingen moeten tweetalig zijn en dan is het toch niet nodig dat de Franstaligen tweetalig zijn, want de Vlamingen zullen wel Frans spreken. Er zijn voorbeelden genoeg waar eentalige Vlamingen in eigen streek niet terecht kunnen. Wees dus niet te kortzichtig!

5. Door hsdck op 10 februari, 2012 | Reageer

Belgen zijn kortzichtig, of ze nu Vlaming of Waal zijn. Laat ze allemaal even een tijdje uit Belgie wegtrekken en dan kunnen ze zien hoe belachelijk ze zich opstellen. Uiteindelijk zitten ze allemaal op hun stoel voor eigenbelang, politicus of niet. Het voorstel om de boel te simplifieren is duidelijk en een absolute noodzakelijkheid. Tweetaligheid kan makkelijk wettelijk ingevoerd en in realiteit afgedwongen worden als men alle corruptie kordaat zou aanpakken. Maar daar zijn de meesten te laks voor. Als Belg in het buitenland is het vaak vernederend om te zien hoe het er in Belgie aan toe gaat, door zogenaamde Belgen.

U dient in gelogd te zijn om een reactie te plaatsen.