Beursbox

GOUDPRODUCTIE ZUID-AFRIKA DAALT FEL…

Gepubliceerd door om 7:00
mrt 162012

De goudproductie van Zuid-Afrika is in januari wederom fors gedaald met maar liefst 11,3%. De jaarlijkse productie van het edelmetaal bedraagt momenteel zo’n 220 ton, dit is de laagste productieoutput sinds 1922. In de onderstaande grafiek is de goudproductie te zien van de afgelopen 130 jaar.  Lees verder op http://www.goud.com/zuid-afrikaanse-goudproductie-is-de-afgelopen-jaren-zeer-fors-gedaald/.

Wat denkt u : bestaat er buiten Peak Oil ook een Peak Goud ? In Zuid-Afrika in ieder geval duidelijk wel, wat eens de grootste goudproducent ter wereld was…

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

12 reacties aan “GOUDPRODUCTIE ZUID-AFRIKA DAALT FEL…”

1. Voor elke grondstof is er ergens wel een Peak Level. Tot op heden was dit niet actueel, omdat dat niveau nog heel ver af was, maar die is er. Of we er al moeten mee rekening houden voor edelmetalen, is zeer de vraag. Zelfs voor olie lijkt de markt er nog niet echt rekening mee te houden.

2. Zeer interessant artikel op Beurs.com, met voorspellingen van Martin Armstrong uit 1998. We hebben dus nog tot 2015 ;-).

1998: Val van Rusland
    1999: Laagtepunt goud en olie
    2000: Technologiebubbel
    2002: Bodem Amerikaanse aandelenmarkt
    2007: Vastgoedbubbel, olie tot $ 100
    2009: Begin schuldencrisis Westerse overheden
    2011 – 2015: Japanse economische achteruitgang, Euro begint te breken door schuldencrisis
    2015: Big Bang Westerse schuldencrisis

Link:

http://www.beurs.com/2012/03/15/martin-armstrong%E2%80%99s-voorspellingen/9030

3. En als we het toch over Martin Armstrong hebben, hier een interview met hem op Financial Sense, van gisteren:

http://www.netcastdaily.com/broadcast/fsn2012-0316-1.mp3

Het interview begint meteen over goud, met de interessante constatering dat we in een ‘huge bull market in volatility’ zitten.

4. Dat artikel over Zuid Afrika was wel aardig, maar wekt de suggestie dat dit beperkt blijft en is tot Zuid Afrika. Dit is beslist niet het geval. Het is een wereldwijd probleem.

Daarom begrijp ik ook niet dat vele guru’s je aanraden in dat soort aandelen te stappen. De productiekosten voor goud liggen m.i. veel hoger dan wat ik regelmatig van deze zgn. experts hoor. En volgens insiders uit deze goudmijnbouw hebben we peak gold al gehad enige jaren terug.

5. Marc, Dick, Luc en alle anderen: luister naar dat interview met Martin Armstrong waarvan ik de link hierboven heb gegeven. Uiterst interessant materiaal. Een van de inhoudelijk meest boeiende interviews die ik sinds lange tijd heb gehoord.

6. Israëlische ministers zouden voor aanval op Iran zijn:

http://www.zerohedge.com/news/brent-126-israel-cabinet-votes-8-6-attack-iran

7. Ik heb Martin Armstrong beluisterd en moet zeggen dat ik eigenlijk niets nieuws van hem gehoord heb.

8. Jeroen, ik heb het interview aandachtig beluisterd.

Martin Armstrong zegt dat een grote crisis is in overheidsschulden. Europa is er het slechts aan toe, daarna Japan, gevolgd door de USA

Het allerbeste scenario (niet realistisch) voor de USA: Nu : 4 biljoen dollar per week betalingen aan interesten, in 2016 is dat 10 biljoen en in 2020 15 biljoen. De VS zal kunnen voortdoen zoals nu tot 2016.

Europa zit dieper in de problemen dat de meesten beseffen. Zeer ongezonde structuur in Europa, waardoor de instorting veel vlugger inzette, later volgt Japan en pas daarna USA

Er is geen enkele intentie de overheidsschulden ooit terug te betalen. Toen er vroeger weinig schulden was, was het goedkoper schulden te maken dan te lenen. Nu is het net omgekeerd.

We zijn voorbij het point of no return. Eerst wachten de politici tot de boel laten kapot gaan, daarna komt een onderzoek, sluiten iemand en zeggen dat het nooit meer mag gebeuren. Er komen presidentsverkiezingen, dus gebeurt er zeker niets.

Een parlementair onderzoek is in werkelijkheid een heel goed voorbereide show, waarbij vooraf afgesproken is wat er gezegd zal worden en wat niet.

Kapitaal is aan het verschuiven van obligaties naar aandelen. Er is historisch veel cash dat aan de zijlijn staat, te wachten op de beurscrash, die er niet zal komen. In de plaats daarvan komt er grote breakout naar boven. Daarna zal het cash naar de aandelen gaan. Dat is ook omdat banke te weinig rendement bieden. Zo is het ook in 1925 begonnen. Dat is het scenario voor het komende anderhalf jaar. En dat zal de schuldencrisis in gang zetten.

Nu is er nog geen schuldencrisis. Die is er pas als de mensen de overheidsschulden niet meer willen kopen. Dan beginnen de interesten te stijgen en stijgt de schuld exponentieel.

Hij wijt een beurscrash niet aan het shorten van de markt, omdat het enorm veel moed vraagt om een stijgende markt te shorten.

Hij stelt dat goud wel eens voor twee jaar aan een stuk zou kunnen corrigeren, dus ook gedurende 2013. De low kan dit jaar gezet worden.

Hij maakt de vergelijking met de instorting van het Romeinse Rijk. Mensen hielden hun cash vast. Ze spendeerden niet, maar ze spaarden de munteenheid van toen in de vorm van toen. De munt werd toen vervalst.

Tot zover Martin Armstron, zoals ik denk gehoord te hebben. Verbeter mij aub als ik het mis begrepen heb.

9. Luc, dat is een hele mooie samenvatting, bedankt!

10. Een vraagje voor een beursvriendin van mij. Is er iemand die een user heeft op http://www.traderszone.com?

Zo ja, zou ik via Marc Haagen emailcontact opnemen. Ik plaats mijn email liever op een forum niet vanwege spambots en zo.

Het is een Amerikaanse site, dus stel ik de vraag ook aan Vincent.

11. In het FD vanmorgen: Rechtbank stelt pensioenfonds Vlakglas in het gelijk omtrent haar belegging in goud.

Dit goudbezit was door de DNB vorig jaar verboden. Was te risicovol volgens de DNB en de 13% goudbezit van het pensioenfonds moest terug naar 3%. De rechter heeft dit besluit van de DNB nu dus teruggedraaid. Schade voor Vlakglas inmiddels 11 miljoen.

De 78% staatsobligaties van het pensioenfonds werden overigens niet als risicovol gezien door DNB.

12. Goed nieuws. Maar ik ben benieuwd of de DNB het daarbij gaat laten.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.