Beursbox

BUFFETT, EEUWIGE WINNAAR…?

Gepubliceerd door om 7:00
apr 012012

Warren Buffett, ’s werelds beroemdste belegger, lijkt een weddenschap tegen een belegger in hedge funds te gaan winnen. Buffett beweerde in 2007 dat zo’n fonds van hedge funds de markt niet kan kloppen. Voorlopig heeft hij gelijk.  Lees de rest op http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen_fondsen/Buffett_leidt_in_weddenschap.9174305-3457.art.

Zal Warren eeuwig winnaar blijken ? Net wij zitten in het tegengestelde van waar hij in zit : grondstoffen, met goud en zilver op de eerste plaats.  We zitten qua volatiliteit ook al contrair aan De Meester.  Wie ziet u de volgende tien jaar gelijk krijgen : wij van Haagen Invest of this Grand Old man…? Mijn benen beginnen plots te bibberen…
  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

2 reacties aan “BUFFETT, EEUWIGE WINNAAR…?”

1. Misschien begin ik Buffet een klein beetje te begrijpen.

Buffet is de ultieme buy-and-hold-belegger. Hij denkt meer dan waarschijnlijk over de generaties heen en zeker op minstens op een termijn van tien jaar. Dat is het allereerste gegeven dat je moet onthouden.

het tweede gegeven dat je moet weten, is dat Buffet zilver in bezit had, maar dat het vermoeden is gerezen dat hij dat zilver “gedwongen” heeft moeten verkopen. Zeker zijn wij daarover natuurlijk niet, maar er is een sterk vermoeden. Negen kansen van de tien denkt hij in werkelijkheid op dit ogenblik anders over edelmetalen dan dat hij officieel naar voren brengt.

Over zijn strategie van buy-and-hold heb ik van divendendradar een interessante tekst mogen ontvangen, die ik gedeeltelijk weer geef.

Warren Buffett verdient dit kwartaal $100 miljoen!En daar zal het niet bij blijven. Wat ik hiermee bedoel is dat één van ’s werelds beste beleggers een aantal jaren geleden een investering heeft gedaan, waar hij nu nog altijd plezier van heeft. Hij verdiende het afgelopen jaar $94 miljoen per kwartaal met… niets doen. Ja, u leest het goed. Hij doet niets, helemaal niets, althans met deze investering. Hij bewijst hiermee, dat niets doen een goede en veilige strategie is als de goede investering wordt gekozen. Helemaal niets doen, is niet helemaal waar. Hij moest één keer zijn broker bellen om een kooporder in te leggen. Zodra deze was uitgevoerd, kon hij achterover leunen en toezien hoe zijn investering groeide en groeide. Het was een investering in een mooi bedrijf. Dat kunt u ook. Het moeilijkste is alleen om nadat u uw investering heeft gedaan, die investering te laten rusten. Of de beurs nu omhoog gaat of omlaag, gewoon eraf blijven en erop vertrouwen, dat het management van dat mooie bedrijf doet wat het al jaren heeft gedaan, presteren en elk jaar betere cijfers en een hoger dividend presenteren. Warren Buffett zei over deze investering: “Time is the friend of the wonderful business.”

Buffett heeft tijdens zijn lange rit met dit aandeel geen moment overwogen om Coca-Cola te verkopen. Ook niet toen het aandeel in 1998 een koers/winst verhouding liet zien van 50. Het kon hem niets schelen dat het aandeel overgewaardeerd was. Het enige waar hij van genoot was de constante verhoging van het dividend. In 2011 betaalde Coca-Cola een dividend van $1,88 aan zijn aandeelhouders. En Buffett? Die betaalde na een stocksplit in 1988, toen hij zijn eerste aandelen Coca-Cola kocht, een koers van $3,75. In 24 jaar is het dus zover gekomen dat Buffett meer dan 50% dividendrendement heeft, op de aandelen die hij in 1988 gekocht heeft. En wat de koers in de tussentijd allemaal gedaan heeft, is voor hem niet van belang geweest. Toch is die koers nu rond de $70 dollar. Buffett heeft dus een ongelooflijk totaalrendement gehaald op zijn belegging in Coca-Cola.

Tot zover de opmerkingen van dividendradar.

Buffet is de vastgoedmakelaar van de beurs. Hij koopt een bedrijf dat jaarlijks geld oplevert, maar hij koopt het goedkoop. Veel vastgoedbezitters kopen vastgoed om het te verhuren.

In de tijd van de goldrush won 1 op 1000 goedzoekers en wellicht 1 op 2 winkeliers die voor goudzoekers noodzakelijke spullen verkochten aan de goudzoekers

… Wij zijn de goudzoekers op de beurs. Marketmakers zijn de winkeliers en Buffet degene die zijn winkelpand verhuurt aan een winkelier.

En Buffet zal gelijk krijgen, wellicht lang na zijn dood. In 2007 wedde hij voor een periode van tien jaar. Hoe oud was de man toen? tachtig of zo? Leeftijd is dus voor hem geen reden om niet meer op langere termijn te denken.

En op termijn zal hij zijn gelijk krijgen. Daar ben ik rotsvast van overtuigd. Hoeveel keer is de man al niet seniel verklaard geweest en hoeveel keer heeft hij bewezen dat hij nog zo dom niet is als dat hij er uit ziet?

Alleen wat edelmetalen betreft, geloof ik Buffet voor geen meter. En ik verwacht nog een beursdaling de komende jaren.

In een ander topic heb ik een rapport van Goldman Sachs aangehaald dat stelt dat de beurs de komende jaren zal blijven stijgen. Dat is voor mij voldoende reden om juist het omgekeerde te verwachten.vorig jaar zeiden zij ook dat goud tot boven de 2000 dollar ging staan tegen het einde van het jaar, goed wetende dat dit niet het geval ging zijn, want het zijn zij die de koers naar beneden manipuleren.

Zolang de valutaoorlog blijft duren, blijf ik in buy-and-hold-modus van edelmetalen. Daarna wordt het misschien tijd om buy-and-hold toe te passen in aandelen.

Ik weet het, nu wordt over het algemeen vierkant uitgelachen omwille van deze strategie. En ook ik zou graag willen traden. Is veel minder saai en brengt veel meer op … voor de Marketmakers, de bank en misschien voor mij als ik goed wordt in traden.

Maar denken op langere termijn zoals Buffet doet, is moeilijk. Je moet mentaal afstand kunnen nemen van de dagelijkse storm die over de beurs woedt. En al gauw heb je die mensen die je zot verklaren en je moet weerstaan aan het kuddegevoel waaraan je zo graag wilt toegeven en je moet een verre horizon hebben.

Als Buffet zijn steraandeel niet wilde verkopen aan een koerswinstverhouding van 50 wat zou hij nu wakker liggen van wat nu aan het gebeuren is? In de long run krijgt hij zijn gelijk. Dat hij nu tijdelijk schijnbaar aan het verliezen is, speelt voor hem geen rol.

2. Even terug naar de flash crash van mei 2010, omdat ik dat nog steeds een fascinerende gebeurtenis vind. Zie hier de live coverage op CNBC:

http://www.youtube.com/watch?v=81s5RWFdJls

Hier kunnen we dus duidelijk het Plunge Protection Team in actie zien: hoe ongelofelijk snel een zwaar gekelderde Dow Jones en het aandeel Proctor & Gamble omhoog worden gepusht. Binnen enkele minuten gebeurt het.

Shorten tegen een dergelijke macht lijkt me een hachelijke onderneming! En uiteraard WEET Buffett dit: zijn bankmaatjes die aan de touwtjes trekken, zullen altijd klaar staan om zijn aandelen omhoog te jagen.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.