Beursbox

Huizenmarkt Nederland

Gepubliceerd door om 7:25
apr 262012

Met de val van het kabinet is het vrijwel zeker dat ook de hypotheekaftrek zal gaan vallen.
Huizenkopers moeten dus rekening houden met het in de toekomst vervallen van die voordelen. Helaas is er geen serieus beleid om op een andere manier het verlies van dit voordeel te compenseren. De makkelijkste compensatie zou in feite een lagere hypotheekrente zijn, iets waar banken al rekening mee houden, want ze hebben niet voor niets de rente in feite fors verhoogd.
Op dit moment is het dus dubbel lente voor de banken. De hypotheekaftrek bestaat nog, dus er kan relatief fors geleend worden EN ze kunnen een veel hogere rente vragen dan een paar jaar geleden. Immers is er ook geen serieuze concurrentie op de hypotheekmarkt.
Waar moeten kopers ook nog rekening mee houden: De verlaging van de overdrachtsbelasting van 6% naar 2% zal normaal gesproken per 1 juli vervallen. Nu er geen kabinet met volledige zeggenschap zit is de kans groot dat afwijken van deze tijdelijke maatregel niet mogelijk is. Ik ga er dus vanuit dat de tijdelijke verlaging zal vervallen en we na 1 juli weer tegen een 6% belasting aankijken.
Ik hoorde van een potentiële koper dat hij liever 6% betaalt op een 10% lagere huizenprijs, dan 2% voor een huis dat nu in een dalende markt blijkbaar te duur is.
Misschien heeft deze koper gelijk, maar dan heb je blijkbaar wel de weelde van een goede woning waar je nu al in zit. 2% over een goed onderhandelde koopprijs en dan de beschikking hebben over de door jou gewenste woning is naar mijn idee beter dan slecht behuisd zijn en maar hopen op verder dalende huizenprijzen. Je leeft immers maar één keer. In welke luxe wil je dan leven?
Ik heb er daarom een klein jaar geleden al voor gekozen om toch te kopen. Mijn geluk was dat de belastingverlaging voor mij als een verrassing kwam. Die meevaller scheelde me 4% van de totale koopsom. Ik heb er een nieuwe inboedel voor gekocht. Het geld van het voordeel is dus direct terug de economie in gegaan en via die weg heeft de staat er weer flink van kunnen profiteren.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.