Beursbox

ZESDE ORIGINELE ARTIKEL….

Gepubliceerd door om 7:00
mei 022012

VAST-NIET-GOED 

Belgen, opgelet ! Op de eilandstaten Hongkong en Singapore na, zijn huizen nergens zo sterk overgewaardeerd als in België. Dat leert de invloedrijke vastgoedbarometer van het Britse weekblad The Economist 

Waar zijn precies die te dure (maar ook te goedkope) huizen ?

En inderdaad, de eerste cracks vertonen zich reeds : in het eerste kwartaal van dit jaar daalden huizen met 2,3 % en appartementen zelfs met 4,6 % ! Maar ook de Nederlanders onder u mogen er niet gerust in zijn met een overwaardering van 32 %…

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

2 reacties aan “ZESDE ORIGINELE ARTIKEL….”

1. En toch denk ik dat het nog zo dom niet is een bescheiden eerste woning te kopen. Mijn dochter heeft haar appartementje onlangs gekocht. Zij heeft een hypotheek van 450 euro in de maand. Voor haar budget is dat veel, maar als de nood aan de man komt, kan ik nog altijd de betalingen over nemen. Het hoeft geen financiele strop rond haar hals te zijn.

Ik verwacht grote inflatie. Ik houd mijzelf altijd voor dat de waarde van de euro op vijf jaar wel eens zou kunnen halveren. Ben ik juist, dan verdubbelen de huurprijzen, maar haar afbetaling blijft gelijk (Haar maandelijkse aflossing kan pas binnen tien jaar naar maximaal bijna 600 euro verhoogd worden) Indien zij hetzelfde appartement zou huren, zou zijn vandaag ongeveer 450 euro huur moeten betalen.

Voor een tweede woning of opbrengstwoningen redeneer ik anders. In het Brugse zie je sommige mensen hun volledig appartementsgebouwtje van de hand doen. Die mensen hebben het door dat er een correctie in de huizenprijzen zit aan te komen. Maar ik ben bang dat die mensen ook de koopkracht van hun nieuwverworven euro’s zullen zien wegsmelten als sneeuw voor de zon.

2. Wat vreemd eigenlijk dat er niet gesuggereerd wordt dat sinds 2007 in Ierland de huizenprijs ca. 30% gestegen zijn en in Spanje 10%.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.