Beursbox
jul 112012

Uitgaande van de KBC-voorspellingen voor de macro-economische determinanten van de woningprijzen is een gecumuleerde reële prijscorrectie van zo‟n 10% in 2012-2013 waarschijnlijk.  Hier leest u het vervolg : http://blogs.tijd.be/bbb/2012/07/belgische-woningprijzen-overgewaardeerd.html.  Ik ben van mening dat KBC nog bijzonder optimistisch is, hoe denkt U hier over ? Vele westerse landen zagen correcties van 20 en 30 % en België is toch geen eiland…

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Een reactie aan “BELGISCHE WONINGPRIJZEN KUNNEN MET 10 % DALEN…”

1. Ook ik meen voorzichtig druk op de prijzen te merken. Ik zeg: heel voorzichtig. Want op dit huidige ogenblik zie ik twee dingen gebeuren.

Enerzijds zie ik de veilingen oftewel openbare verkopen, waar ik prijzen zie geboden worden, waarvan je weet dat het geen koopje meer is. Zo zag ik iemand 75.000 euro bieden voor een studio oftewel een flat die uit één kamer bestaat, met nog een badkamertje en een minuscule keuken. Reken daarbij nog eens 20% kosten voor registratierechten en notaris en je komt algauw tot een totaalprijs van 90.000 euro.

Uiteraard kan ik het niet weten, maar ik houd rekening met het feit dat sommige mensen, nu het nog altijd kan, hun geld in andere bezittingen aan het omzetten zijn. Ondernemers die het beursgebeuren niet constant volgen, beginnen ook nattigheid te voelen, zo mocht ik onlangs in een gesprek vaststellen.

Maar ik sprak ook met een makelaar. Die verzekerde mij dat de laatste twee jaren in Blankenberge, wat niet representatief kan zijn voor gans Vlaanderen, de prijzen niet meer gestegen, maar ook niet gedaald zijn. Hij gebruikte heel opvallend het woord “godzijdank”.

Wat mij ook opgevallen was in het laatste jaar was dat heel wat mensen die opbrengsteigendommen hadden, zoals een klein flatgebouwtje, het volledig te koop aanboden. Ook dat is een teken dat de top moet bereikt zijn, denk ik te mogen aannemen.

Meermaals heb ik gezegd op dit forum dat in en om Brugge heel wat investeerders in vastgoed lijken gevlucht te zijn. Een woning staat nauwelijks een tijd te koop, is verkocht en wordt daarna te huur aangeboden. Toch zag ik deze maand een één-slaapkamer-flat aan een ongekende lage prijs voor Brugge aangeboden worden (120.000 euro) Ik denk dat als de markt nog altijd zo goed aan het lopen is, dat de makelaar niet plots zal opteren voor lagere startprijs dan gewoon was geworden.

Het is nog pril wat nu aan het gebeuren is. De top lijkt bereikt te zijn. Misschien zijn dalingen in aantocht.

Misschien is het zo dat de ervaren vastgoedbezitter zijn eigendommen verkoopt aan hen die op het laatst in vastgoed vluchten in de hoop hun kapitaal te kunnen veilig stellen. Zo’n beetje zoals het moet gegaan zijn rond de meest recente eeuwwisseling met aandelen.

Naar het schijnt is de wetgeving i.v.m. hypotheekleningen in België een goede wetgeving. Europa zou gelijkaardige wetgevingen in de lidstaten willen zien ontstaan. Dat doet vermoeden dat er minder rampen zullen gebeuren en dat een eventuele correctie minder heftig zou kunnen zijn als bij de buurlanden.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.