Beursbox

CHINA NEEMT DE WERELD OVER…!

Gepubliceerd door om 11:44
aug 092012

En ons aller Dick Seegers heeft dit voorspeld, in het bijzonder waar hij wees op de investeringen van dat land in Afrika.  Evenals bv Jim Rogers, hoewel we beiden natuurlijk niet op één plaats willen zetten…  Zerohedge schrijft vandaag namelijk : As the map below from Stratfor shows, ever since 2010, when China pledged over $100 billion to develop commercial projects in Africa, the continent has now become de facto Chinese territory. Leest u hier verder : http://www.zerohedge.com/news/beijing-conference-see-how-china-quietly-took-over-africa.

Toch is China niet immuun voor de beursdalingen die dra zullen volgen.  De beurzen leven vandaag slechts op hoop op een nieuwe ronde geldcreatie, noem het QE3, zij het vanwege de Fed of vanwege de ECB.  Dit is niet stijgen op hogere winstcijfers want die zijn er niet, de stijging is dus op niets fundamenteels gestoeld maar op hoop, of noem het lucht ? Wij kijken uit naar Uw mening…

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

8 reacties aan “CHINA NEEMT DE WERELD OVER…!”

1. Beste Heer Haagen,

Stijgingen zijn momenteel inderdaad nergens op berust. De hoop op MEER liquide middelen is momenteel groter dan voorheen. Men weet verdraaid goed dat de grootste koper van US treasury’s de FED is.

Ik heb de getallen niet direct voorhanden, maar zie dat de VS toch weer wat schuld moet doorrollen. Wie gaat tegen 1,6 / 1,7% dit kopen met de wetenschap dat de schuldenplafond weer verhoogd moet gaan worden?

Indien QE3 ingezet gaat worden, zul je merken dat de bodem van de Indices hoger komen te liggen door de toename van liquide middelen. Wanneer koersen dan dalen, denk ik niet dat we terug vallen naar 4000 Dow… en 125 AEX. Wanneer QE3 NIET ingezet zal worden denk ik dat deze daling deze dieptepunten kunnen bereiken. Ik doel op een inflatie rally. Beurskoersen die stijgen terwijl de welvaart niet toeneemt.

Over Europa ben ik meer overtuigd dan ooit. De Elite zal de Unie nooit laten vallen. Wel vrees ik dat landen als Griekenland, Portugal en Ierland de Unie zullen moeten verlaten omdat er alleen geld is om Italië en Spanje te redden, wat we met geleend geld doen wat we nooit meer terug krijgen… Deze landen zijn bankroet. Indien het ESM werkelijk operationeel wordt, zullen de noordelijke lidstaten zeker NOG 2x het ingelegde bedrag moeten ophoesten om Spanje en Italië te redden, wat bovenop de staatsschulden moet worden gezet. De belasting betaler is de sjaak terwijl Brussel braaf met boetes dreigt als we de 3 procent niet halen.

Ik blijf daarom bij mijn oplossing afboeken tot 60% van het Bbp om daarna elkaar de hand geven om in vrede uit elkaar te gaan.

Steun de banken niet, maar bedrijven en de huizenmarkt… Doen we het niet zo, dan wordt de druk op de lidstaten zo groot dat men straks stuk voor stuk de unie uitstapt. Kunt u dit rijmen met hogere beurskoersen? Indien er maar genoeg geld het systeem gepompt wordt wel. Hoe stevig een inflatie rally in zijn schoenen staat weet ik niet. Dergelijk iets ik niet eerder meegemaakt.

Dat het spannend wordt mag helder zijn.

Vriendelijke groeten,

Antoin..

2. Dank voor uw heldere reactie !

3. Iedereen gaat ervan uit dat QE3 er gaat komen. Maar wat nu als dat niet gebeurt en er zijn best wel redenen aan te voeren dat QE3 er niet komt. Denk bijv. aan het psychologische effect van:

als QE3 er is, is het gevaar van hoge of misschien wel hyper-inflatie ook aanwezig.

hoe komen de valutaverhoudingen te liggen bij QE3.

landen met hoge deviezenreserves zullen dit niet zo maar accepteren, ook al zijn ze gekoppeld aan de dollar.

QE3 werkt verdere instabiliteit in de hand i.p.v. zaken te normaliseren.

Wat er m.i. wel zou kunnen gebeuren zijn oorlogseconomiën en daar wordt momenteel hard aan gewerkt.

4. Dick, kan je “het werken aan oorlogseconomiën” wat nader toelichten? Is voor mij een nieuw gegeven.

5. Als een land in een grote oorlog verwikkeld is, gaat dat ten koste van de economie. Er worden enorme schulden opgebouwd om de oorlogsinspanning te financieren. De gewone economische wetten worden gemakkelijk terzijde geschoven. Het enige dat telt is overleven. De meest gekke dingen worden gebruikt om in de dagelijkse levensbehoeften te voorzien. Ook onstaat er dan een zwarte markt, waar nog wel wat luxe dingen te verkrijgen zijn, maar vraag niet naar wat men daar voor neer moet leggen.

Voor dat werken naar een oorlogseconomie toe, hoef je alleen maar om je heen te kijken. Rickards zegt ook niet voor niets ‘Currency Wars’.

Tot nu toe was het zo, denk ik, dat er eerst een oorlog moest zijn, voordat de economie instortte. Nu stort de economie eerst in en dan volgt er oorlog.

Neem nog even Amerika en de Vietnam oorlog. Rond die tijd volgde de loskoppeling van het goud. Je weet nu waarschijnlijk wel waarom dat gebeurde. Amerika ging gewoon in default op zijn goud.

6. China neemt de wereld over vind ik véél teveel gezegd. Ze zijn inderdaad grote stukken van Afrika aan het “koloniseren” en als één partij daar spijt van zal krijgen is het Afrika zelf. Verder draait de economie van China ook vierkant en op technologisch en vooral militair vlak liggen ze mijlen achter op het Westen. Ook denk ik dat het Westen beter zonder China kan dan China zonder het Westen want wat is China zonder de export naar dat Westen ?

7. Daffy, daar zit hem nou precies de kneep. China kan best zonder dat Westen. Zal wel wat problemen geven zo’n omslag in een keer, maar ik schat in dat ze dit zonder al te grote kleerscheuren kunnen doorstaan. En wat hun militaire macht betreft, vergis je daar niet in. Op sommige fronten hebben ze ons technologisch al ingehaald. Neem bijv. HFT, ik schat in dat v.w.b. de goud ‘manipulatie’ de Chinezen de boel sturen en niet de Westerse regeringen, zoals algemeen gesuggereerd wordt. Ze hebben beiden wel hetzelfde doel, nl. het zo laag mogelijk houden van de goudprijs, maar wel vanuit een verschillend oogpunt.

8. ik hoor zo juist op de radio dat de groei van de Chinese export is stilgevallen. Dat zou het bewijs zijn dat de wereldeconomie aan het slabakken is.

De Chinezen zijn op alle mogelijke vlakken hun achterstand in ijltempo aan het inhalen. De ruimtevaart is zo’n vlak waar wij af en toe eens iets over horen. Ze zijn bezig met lange verblijven in de ruimte en hebben plannen mensen op de maan te zetten.

Op militair vlak zal het waarschijnlijk niet anders zijn, hoewel wij daar veel minder over horen.

Wellicht zullen ze het spel goudkoersmanipulatie met plezier meespelen om zo veel als mogelijk goedkoop goud binnen te rijven. Of ze de boel sturen, durf ik te betwijfelen. Maar zodra ze het nodig achten, kunnen ze wellicht de goudprijs hoger zetten zonder al te veel problemen. Als er sociale onrust komt omwille van de economie, zou dat hun redding kunnen zijn. Want hun economie zal ook wel doorheen moeilijke tijden moeten.

Hier klagen wij als er een nutteloze en nooit gebruikte brug over een kanaal staat te verkommeren, daar staan een paar grootsteden te niksen.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.