Beursbox

DE OOSTENRIJKSE SCHOOL…

Gepubliceerd door om 7:00
aug 222012

De beroemde uitspraak van Ludwig von Mises

De Oostenrijkse econoom Ludwig von Mises schreef in de vorige eeuw het meesterwerk Human Action. Een van de beroemdste uitspraken van Von Mises is de volgende : (leest u hier verder : http://nikolaos196.blogspot.nl/2012/08/de-beroemde-uitspraak-van-ludwig-von.html). 
Bent u het eens met dit boekbeeld van de Oostenrijkse School of net niet ? Wij vernemen het graag…
  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

6 reacties aan “DE OOSTENRIJKSE SCHOOL…”

1. Met veel wat Nikolaos schrijft kan ik het best eens zijn, maar ook von Mises is inmiddels op een aantal punten achterhaald.

Nou ben ik een leek als het aankomt op economie en natuurkunde, d.w.z. ik heb deze zaken niet via de universiteiten gevolgd, maar hetvolgende valt me op.

De wet uit de natuurkunde van de conservation of energy gaat helemaal op voor de economie. Wanneer zijn er nu een aantal grote geesten die dat eindelijk gaan zien? De wet zegt ongeveer, dat energie noch verloren, noch geschapen kan worden, maar eigenlijk alleen van vorm verandert.

Er is echter 1 uitzondering en die werd heel fraai verwoord door Grant. En hier gaat het om de zgn.’free lunch’, een term die zowel in de natuurkunde als de economie gebruikt wordt. En Grant zegt: De enige echte free lunch was toen Eva de appel aan Adam gaf en we weten allemaal wat daarvan gekomen is.

2. Ja, en Adam hield wel van ’n appeltje, net zoals ik overigens.

3. Dick, ik denk niet dat je echt gelijk hebt hoor. Ik lees zo juist nog over het Spanje van de 16e eeuw.

Vanaf 1531 voerden de Spanjaarden grote hoeveelheden goud en zilver uit Amerika in. Toen werd de ruilhandel met Indië en China geleidelijk vervangen door betaling in Spaanse munten. Het werd de eerste wereldvaluta.

De overvloed aan goud en zilver deed de productie naar het buitenland verschuiven en deed de prijzen stijgen met een factor vijf. In plaats van het edelmetaal te gebruiken om te investeren, was het aangewend om te consumeren en oorlog te voeren. Spanje had toen het sterkste leger ter wereld. Toen er kopergeld werd geslagen, verdween het zilvergeld uit omloop. In 1597 ging Spanje failliet.

Het verhaal van Spanje, dat voor mij nieuwe informatie is, loopt opvallend gelijk met dat van het Amerika van vandaag. In plaats van kopergeld, wordt papiergeld in omloop gebracht en iedereen met een beetje kennis is goud en zilver aan het verzamelen, dus dat verdwijnt uit omloop.

4. Ruilhandel, zout, goud, zilver, kopergeld, papiergeld, hoezo verandert het niet van vorm?

5. Trouwens Luc, de Spanjaarden (en Portugezen) voerden niets in. Dat is veel te netjes, het was gewoon of geroofd of oorlogsbuit.

6. ja, dat laatste klopt helemaal, Dick !!

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.