Beursbox
aug 282012

Een dag voordat het Centraal Bureau voor de Statistiek de nieuwe huizencijfers publiceerde, schreven we al dat de huizenmarkt het allergrootste probleem van Nederland is. Waarschijnlijk zal de huizenmarkt ook nog wel even het grootste probleem blijven.  Leest u hier het vervolg :http://biflatie.nl/artikelen/37-huizenmarkt/37542-huizencrash-is-nu-echt-begonnen-80.

Wanneer zal de daling stoppen – heeft U een idee…?

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

5 reacties aan “DE NEDERLANDSE VASTGOEDMARKT : EEN HUIZENHOOG PROBLEEM…”

1. Ik heb het artikel niet kunnen lezen.

Er is een vuistregeltje dat zegt dat huizen op hun goedkoopst zijn als koopprijs 100 keer de maandhuurprijs is en op zijn duurst 200 keer de maandhuurprijs.

Als je dat vuistregeltje toepast, zal je min of meer de bodemprijzen kunnen bepalen. Een aantal minder gegeerde panden in minder gegeerden streken van Zeeuws-Vlaanderen worden nu op de markt aangeboden aan ongeveer 100 keer de maandhuurprijs.

In Vlaanderen zitten de huizenprijzen daar dikwijls boven. Een pand wordt tegenwoordig bijna nooit aan minder dan 200 keer de huurwaarde aangeboden. Het grote publiek vlucht nu naar vastgoed als veilige haven, vooral in de omgeving van Brugge.

Een ander veeg teken aan de wand is de wildgroei aan immobiliënkantoren (heet dat in Nederland vastgoedmakelaars?) In Blankenberge zitten er vier op een afstand van goed 50 meter, waarvan er twee letterlijk buren zijn van elkaar.

Dat belooft voor de toekomst.

2. Luc,

Ik heb jouw vuistregel eens losgelaten op de woningen in mijn omgeving. Een fatsoenlijk huis kan hier (in Nederland dus) gehuurd worden voor zeg een 800 euro.
    Volgens jouw richtlijn is dan de onderkant van de koopprijs 80.000,- en de bovenkant 160.000 euro.
    Dan bevestigt jouw vuistregel de absurd hoge prijzen in Nederland. Want die liggen fors boven die bovengrens.

3. http://www.funda.nl/koop/sint-annaland/huis-83652321-tienhoven-48/

Dat is dan een voorbeeld van een woning die “goedkoop” begint te worden. Ik veronderstel dat je dat zou kunnen verhuren voor een 400 à 500 euro in de maand. Verbeter mij aub, want ik ken de streek daar niet.

Onlangs las ik nog volgend bericht op de Vlaamse tegenhanger van funda, Zimmo, “Rendement van 4,8%, samen met de jaarlijkse stijging van 5% wordt dat een jaarlijks rendement van 9,8%!

Hoe de mensen dat zullen blijven betalen, is er niet bij vermeld.

4. O ja, in Vlaanderen moet je er nog eens 10% registratierechten, zeg maar belastingen, bij tellen ook nog eens.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.