Beursbox
sep 042012

Dick Seegers : Er is een niet aflatend academisch debat gaande tussen economen van de verschillende scholen of we nu inflatie of deflatie aan de hand hebben. En eerlijk gezegd denk ik dat ze beiden gelijk hebben en dat beide staan te gebeuren.  Leest u hier verder : http://goudportal.nl/?itemstr=inflatie-of-deflatie-to-be-or-not-to-be

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

8 reacties aan “INFLATIE OF DEFLATIE : TO BE OR NOT TO BE…?”

1. Volgens mij heb je nog te veel vertrouwen in cash-geld, Dick. Het is overigens wel een sterk artikel.

Zelf ben ik veel radicaler geworden in mijn inzichten na het lezen van dit boek: http://www.bol.com/nl/p/geld-goud-en-zilver/1001004011833450/?Referrer=ADVNLPP7bfa430e6296c263e90b7ed0cdde0013707

Gisteren heb ik het ook vermeld in een ander topic. Ik kan het je alleen maar aanraden. Het was alsof de auteur mij bij mijn nekvel greep, mij tien centimeter van de grond tilde (hoger zou niet gaan, want ik weeg ongeveer 100 kg) en mij doorheen schudde.

Voor mij is de discussie over inflatie en deflatie beslecht. Het wordt grote inflatie, zo niet wordt het hyperinflatie. De prijzen van alles zal meegesleept worden. De prijsdaling in absolute munteenheid in Nederland is een tijdelijk fenomeen, dat kan ik je nu al verzekeren.

Je hebt wel gelijk in je opmerking over timing en omloopsnelheid. Ik vertel dit nu haast alsof je morgen op staat en alles in een klap twee of drie keer zo duur, behalve je inkomen. Nee, dat zal waarschijnlijk niet meteen gebeuren. Maar wanneer de bal aan het rollen gaat, kan het rap gaan. Die bal kan bij wijze van spreken morgen beginnen rollen, maar kan ook binnen vijf jaar beginnen rollen, maar dat ze ooit zal rollen en dat het in ons leven is dat ze zal rollen, is een feit.

Nu begrijp ik meer wat Volcker (heb ik de naam juist?) bezielde toen hij de rentevoet begin de jaren 80 optrok tot 15%. Had hij het niet gedaan, dan was de fiat-dollar binnen de gebruikelijke termijn kopje onder gegaan. Nu heeft de fiat-dollar dertig jaar respijt gekregen.

En geloof mij, het is opnieuw het goede ogenblik om de rentevoet op 15% te brengen. Alleen is dat niet meer mogelijk vanwege de schuldenberg. M.a.w. ge moet al stokoud zijn om te terecht te kunnen aannemen dat het “mijn” tijd wel zal duren. Vijf tot tien jaar maximum en het is dikke prijs, volgens mij.

2. Cash geld heb ik nou eenmaal nodig om dingen te kunnen kopen, Luc. En je loopt aan het belangrijkste onderdeel van Contrarian Investor voorbij en dat is als hij zegt, dat beiden gelijktijdig voorkomen. Maar wel in verschillende delen van de economie. En voor beiden gelden verschillende benaderingen. Mike Maloney gaf bijv. aan dat de M0 toenam, maar de M3 afnam. En nu hangt er maar vanaf in welk deel van de economie jezelf staat. Zelf heb ik al eens aangegeven dat ik het meer zie als de reëele en de fictieve economie. En fictief kun je luchtkastelen bouwen, reëel ligt dat wat moeilijker.

3. Dick, je “moet” dat boek lezen, echt !! Moet tussen aanhalingstekens, omdat het nooit mijn bedoeling kan zijn je echt een verplichting op te leggen.

Een teken aan de wand is, Dick, een berichtje in de krant van vandaag. België kan aan negatieve rente lenen. Iedereen lijkt dat als positief te zien, maar niemand snapt wat er aan het gebeuren is, zo meen ik te mogen denken.

Als ik één hamer heb en jij komt hem op zaterdagavond lenen en maandag is er een feestdag waardoor de winkels dicht zijn, zeg ik: “Direct terugbrengen, want anders zit in de problemen voor gans het weekend.” Als ik vijf hamers heb, zal ik in dezelfde omstandigheid zeggen: “Breng hem een keertje terug als je hem niet meer nodig hebt.”

Geld moet per definitie schaars zijn, maar als het te grabel wordt gegooid tegen een negatieve rente, is het niet meer schaars. Dat is een eerste zichtbaar signaal dat er “iets” mis is. Er is te veel geld in de markt, zo simpel is dat.

Tenminste zo denk ik er over. Voor die conclusie gebruik enkel wat men noemt gewoon, simpel gezond boerenverstand. Voor mij is het een kwestie van tijd.

Nu hoeft dit nog niet te leiden (of is het lijden?) tot hyperinflatie, maar grote inflatie staat, weeral volgens mij, in de sterren geschreven.

Maar ook ik heb een sommetje cash geld. Het is voorlopig de enige manier om brood en toespijs (=beleg) te kopen. Maar veel cash houd ik toch niet achter de hand. Als er een opportuniteit langs komt, kan ik nog altijd wat edelmetalen verkopen.

4. Inderdaad je hebt wat Euro’s nodig om te kunnen leven. Maar voor de rest zit ik in Canadese Dollars en ’n klein percentage in fysiek goud en vnl zilvermijn aandelen omdat ik fysiek zilver niet zie zitten. Inflatie of deflatie laat ik rustig op me afkomen ; je kunt er sowieso niets aan doen. Het kan goed ’n combinatie van de 2 worden ook.

5. Klopt Tea ; het blijft koffiedik kijken.

6. Luc, voor mij ligt het betrekkelijk simpel hoor. Ik geloof niet in wereldwijde hyperinflatie. Mensen die dat beeld schetsen zouden er goed aan doen wat globaler te kijken naar wat er gebeurt. De wereld is niet alleen het Westen, weet je.

En ik blijf zeker voorlopig van mening, dat dat land (of blok van landen) wat het eerst overgaat op een soort van goudstandaard, d.w.z. een vaste maatlat gebaseerd op goud, de meeste kans van slagen heeft een nieuwe wereldcurrency neer te zetten. Uiteindelijk zijn daar niet zoveel kandidaten voor en we spreken hier over echt grote economiën. Als het kleine fictieve Bolaire dit zou doen, wat ik al eens op goudportal schreef, dan zal dat alleen lokaal de boel op zijn kop zetten, maar niet wereldwijd. Waarom? Omdat Bolaire in mijn stukje slechts een klein landje is met een kleine economie en beslist geen wereldspeler.

V.w.b. de kans op een soort goudstandaard in de VS, die kans acht ik heel klein. Het argument wordt alleen gebruikt om de stemmen van Ron Paul bij Romney te brengen en misschien ook nog om Obama wat dwars te zitten. Verder heeft het niets om het lijf dan de publieke opinie een beetje te beinvloeden. Amerika is sinds de WOII eigenlijk steeds een oorlogseconomie gebleven. Ik kan me de tijd niet heugen dat ze niet ergens ter wereld of zelf oorlog voerden, of regimes steunden die oorlog voerden.

7. Ik kan je mening bijtreden, Dick. Alleen hoop ik dat hyperinflatie kan vermeden worden, terwijl jij gelooft dat het zal vermeden worden op veel plaatsen.

Van het boek “Geld, goud en zilver” heb ik een boekbespreking gemaakt voor Haagen Invest. Ik heb toestemming van Marc Haagen om de boekbespreking te plaatsen, maar ik wacht tot Marc de boekbespreking in zijn beleggingsblad heeft gepubliceerd.

De inhoud heeft mijn ogen geopend, Dick. Zoals de centrale banken in combinatie met de overheden nu bezig zijn, komt die hyperinflatie. Het kan echter vermeden worden.

Dus de vraag is niet of er hyperinflatie of niet komt, de vraag is of de hyperinflatie kan vermeden worden en kan omgezet worden in grote inflatie.

Eigenlijk is dat een grote nuance, hoewel het klinkt alsof ik spijkers op laag water zoek. In de jaren 1980 heeft Volcker hyperinflatie vermeden en de schade kunnen beperken tot de grote inflatie van de jaren 1970, door de rente op te trekken tot het abnormale niveau van 15%.

8. Ik ben benieuwd naar je bespreking Luc. Maar ik verwacht geen nieuwe dingen te horen. Dat is in feite ook niet nodig, want als het goed is gaat het om een vervolmaking van je eigen ideëen. Dus haal je eruit wat voor jou relevant is.

En wat misschien nog wel het meest belangrijk is – en dat herhaal ik nog maar weer eens – fysiek goud is zonder counterparty risico. En dat is waar het om draait. Al het andere heeft dat risico wel en wordt je opgedrongen. Zelfs confiscatie helpt niet, kijk maar naar het verleden. Dat trouwens dagelijks je fiatgeld geconfisceerd wordt door overheden d.m.v. inflatie en devaluatie is iets dat allang niemand meer opvalt.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.