Beursbox
sep 062012

Vandaag stijgen zowel de aandelenindexen als goud en zilver, er wordt immers gehoopt en verwacht : nieuwe geldcreatie vanuit Europa. De kansen die ik nog niet zo lang geleden bood om goud en zilver bij te kopen onder respectievelijk 1600 dollar en 30 dollar zijn nu wel verkeken, dus ik hoop dat iedereen bij de les was… ECB Voorzitter Draghi is voorstander van het ongelimiteerd opkopen van “waarde”-papier van lidstaten in nood. Ongelimiteerd ! Dit is dus Quantitative Easing tot in het oneindige… Ook aan de overzijde van de Atlantische Oceaan is er…nog niet officieel sprake daarvan maar het is wel iets wat de markten ook daar stilaan verwachten van de Federal Reserve, de Amerikaanse tegenhanger van de Europese Centrale Bank. Met de grove borstel dus blijkbaar, goed geld (nou ja) gooien naar slecht geld en dit zonder enige limiet nog. Lang geleden schreef ik al : het is de allerslechtste oplossing maar…ook de enige “oplossing”. Het is ook de handen in de lucht gooien, een wanhoopspoging, “ze” weten het ook niet meer. Deze overheden en overheidsinstellingen verwachten dus een andere uitkomst van steeds weer hetzelfde doen. Tussen haakjes : precies dat is de definitie van krankzinnigheid…!

Ondertussen is het verdict uit, de verwachtingen van de markt worden ingelost, big time :

De ECB gaat over tot ‘outright monetary transactions’ (OMT) dus er kunnen nu onbeperkt obligaties worden gekocht ! Dit heeft heel wat implicaties me dunkt; hoe denkt u er over…?

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

10 reacties aan “DE KOGEL IS DOOR DE KERK : SUPERMARIO DELIVERS AND…BIG TIME…”

1. Marc, je bericht is prachtig geschreven. Het vat in een notedop samen wat er gaande is.

Ik zou willen voorstellen dat je één veranderering aanbrengt aan je tekst. Dan is alles gezegd in een notedop.

“Quantitative Easing tot in het oneindige…” moet worden, volgens mij, “Quantitative Easing tot hyperinflatie deze praktijk een halt toe roept…”

2. Laat ons eerst zien of het nieuw te verzinnen geld wel tot in de echte economie, tot bij de mensen sijpelt Luc; daarvoor vind ik alle gepraat over hyperinflatie voorbarig. De rentevoeten zouden er ook voor moeten stijgen en dat zie ik vooreerst niet gebeuren… Verder, wat denk je : gaat de Fed op 13 september ook die weg op (QEi ga ik het noemen, Quantitative Easing indefinite)?

3. Marc, er zijn al twee signalen dat het geld in de echte economie zit, volgens mij. Die signalen krijgen notabene weerklank in de mainstreammedia, maar niet hier op dit forum. Ben ik voor een keertje de enige hier die het snapt of ben ik weer eens aan het overdrijven? Dat laatste zou niet de eerste keer zijn. Maar goed, terug naar die signalen.

De eerste is dat een aantal landen, nu ook België, kunnen lenen tegen een negatieve rente. Het twee signaal is de recordsom aan euro’s dat op Belgische spaarboekjes staat, tegen een recordrente. Ik bedoel dan tegen een minimale rente (zou het echt een record zijn? Ik weet het niet). In elk geval tegen een negatieve rente als wij rekening houden met de inflatie.

Dat is, volgens mij een aanwijzing dat er te veel geld in de economie zit aan de huidige waarde van dat geld. Enige dat nog nodig is een verhoging van de omloopsnelheid.

De geschiedenis leert dat het ongelimiteerd bijverzinnen van geld in 100% van de gevallen tot grote inflatie leidt en in veel gevallen – laat ons aannemen 50% zonder correct te willen zijn – tot hyperinflatie. In die zin heb je misschien gelijk, dat het niet altijd tot hyperinflatie komt.

4. Kansen om goud onder 1600 en zilver onder 30 usdollars te kopen komen er nog meer dan genoeg. Kwestie van wat geduld op te brengen, hetgeen overigens zowat het allerbelangrijkste is in het beleggingswereldje.

5. Het zou inderdaad kunnen dat er onbeperkt obligaties opgekocht gaan worden. En dan waarschijnlijk zelfs net als vorige keer.
    Vorige keer werd dat redelijk snel weer gestopt. De toevoeging van ‘conditional’ van Draghi heeft net als vorige keer ook niets om het lijf. Conditional is onderhandelbaar. Had hij nou gezegd ‘unconditional’ in dat verband dan zal hij misschien meer steun mogen verwachten van de kernlanden. Kijk maar naar een overgave na een oorlog. Die moet echt unconditional zijn, anders heeft die overgave weinig zin.

6. Het lijkt er op dat goud en zilver nieuwe niveau’s mogen halen. Vandaag zal goud rond de 1357 euro sluiten bij de LBMA, zilver heeft maar 1 notering per dag, maar staat nu aan 841 euro.

7. Prima Luc maar die prijzen kunnen we allemaal volgen per minuut. En wat bent u daar b.v. mee als je toch het principe buy and hold huldig ?

8. Ik heb fysiek goud maar vwb zilver houd ik het op SLV. Je zult zeggen dat is papier en dan heb je nog gelijk ook. Als trading vehicle heeft het mij echter géén windeieren gelegd. Als je nu nog aan fysiek zilver zou willen verdienen hetgeen ik al binnen heb aan de handel in SLV heb je waarschijnlijk nog wel even nodig. Fysiek zilver is voor mij absoluut géén optie, wat ook J.Hommel en andere grutters mogen zeggen.

9. correctie in voorlaatste berichtje : HULDIGT ipv HULDIG. ‘N goed taalgebruik is nu eenmaal paramount en kebab-vlaams hebben we niet veel aan.

10. Pierre,

Respect. Aangezien je het risico weet, wie ben ik om enige opmerking te maken over je manier van beleggen of traden? Elk bepaalt zijn eigen niveau van risico en zijn eigen strategie.

Je hebt gelijk als je je afvraagt wat je hebt aan de koersen per minuut volgen als je buy and hold huldigt. Die koersen volgen, zal wel een vorm van verslaving zijn geworden. Gelukkig zonder gevaar wat mij betreft.

En verder even Tom Lassings woorden zo goed mogelijk herhalen. Ik geniet er eens van dat mijn positie in edelmetalen OOK eens in geldwaarde toeneemt.

Bovendien hen die wachten op een stijging om in te stappen even waarschuwen, zonder iemand tot kopen te willen aanzetten. Iedereen moet zijn eigen beslissingen en verantwoordelijkheid nemen.

Tot slot heb ik meermaals mijn twijfels geuit over de huidige stijging. Ook die negatieve gedachtengang een beetje neutraliseren. Wat betreft mijn twijfels heb ik veel liever ongelijk dan gelijk.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.