Beursbox
sep 152012

Dr Ron Paul : We frequently hear the financial press refer to the U.S. dollar as the “world’s reserve currency,” implying that our dollar will always retain its value in an ever shifting world economy. But this is a dangerous and mistaken assumption.  Leest u hier verder : http://paul.house.gov/index.php?option=com_content&task=view&id=2008&Itemid=69

Zelf zie ik ze het geen tien jaar meer volhouden, en het zal samenvallen met een gigantische stijging van goud en zilver.  Hoe denkt U hier over…?

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

9 reacties aan “HOE LANG ZAL DE USD DE WERELDRESERVEMUNT BLIJVEN…?”

1. Ron Paul geeft goeie informatie over waarom het zo ver is kunnen komen, maar zijn conclusies zijn opnieuw typisch Amerikaans en politiek georiënteerd.

Als we nu onmiddellijk onze dollar ruggesteunen door een mandje van grondstoffen, dan redden we onze dollar, zo betoogt hij.

Ook hij heeft niet de euvele moed, om zijn publiek duidelijk te maken dat er drie hefbomen zijn om nog te redden wat er te redden valt. Een munt die zijn waarde behoudt, een begroting in evenwicht en banken die uitsluitend met bankieren hun inkomen verwerven.

Het lijkt haast dat ik tot drie maal toe aan het vloeken ben in de kerk, ik bedoel de politieke en financiële arena. Noch Europa, noch Amerika kunnen maar een enkele van deze drie doelstellingen verwezenlijken.

Zowel Europa als Amerika laten hun centrale bank de overheidsschuld opkopen die ze niet aan de gewenste rente kunnen slijten aan het publiek. Dat doen ze met vers verzonnen geld. Deze methode leidt (“lijdt” is meer toepasselijk) naar hyperinflatie.

Ik vraag mij niet meer af of de dollar en de euro en wellicht ook het Britse pond het gaan redden of niet. Ik vraag mij enkel nog af of het zal lukken de ondergang te vermijden. Dus die grote depressie moet nog beginnen. “We have seen nothing yep, folks.” We hebben nog niets gezien, mensen.

Vroeger had ik nog goede hoop dat Europa het zou redden, maar deze hoop is vervlogen. Vlaanderen lijkt de enige regio in Europa die bereid is voortdurend een begroting in evenwicht na te streven. Mocht ik het mis hebben, verbeter mij. Zou ik links of rechts nog een regio of landje vergeten zijn? Maar de belangrijke economiën, zoals Spanje en Italië spelen hun spel hard en grof. Zij hebben geen enkele intentie financiële orde op zaken te stellen.

Daar waar Ierland grote inspanningen doet om hun begroting recht te trekken, lijken de Grieken net het tegenovergestelde te willen doen. Ge gaat mij toch niet wijsmaken dat je op twee, drie jaar tijd geen enkele fundamentele verandering ten goed kan invoeren?

En in Amerika kwam een supercommisie tot de superconclusie dat er geen enkele fundamentele besparing mogelijk was. Een superresultaat waar superhard over worrdt gezwegen in deze superbelachelijke strijd over welke president de komende vier jaar superniets zal veranderen aan de financiële ondergang van een land met ooit grootse mogelijkheden.

Binnen de tien jaar is het gedaan met zowel de euro als de dollar. Zij die sparen in euro’s en dollars … zullen waardeloze papiertjes in handen hebben of waardeloze cijfertjes op hun rekeningen staan hebben.

2. Supergoed verhaal Luc. Helemaal eens.
    De vraag die ik momenteel heb is wanneer dan weer wat pm’s aan te kopen om van mijn (toekomstig) waardeloze papiertjes af te komen. Ik koop steeds kleine beetjes maar het lijkt mij dat nu even wachten op zijn plaats is. De PM’s zijn de laatste tijd flink gestegen in dollars. Maar wellicht stijgt de euro zelf ook nog flink wat procentjes door waardoor pm’s weer goedkoper worden in euro. Ik weet het niet. Ik heb ook wat moeite met alles en iedereen die roept dat we in korte tijd naar wel 140 dollar voor zilver gaan. Het mag van mij maar liefst koop ik dan eerst nog wat bij. Timing blijft lastig.

3. Cees, kan je de afkorting PM even verduidelijken? Bedoel je “precious metals” of edelmetalen?

Wat zilver betreft, geloof ik ook niet in het op korte tijd stijgen naar welke hoge koers er ook genoemd wordt. Dat neemt niet weg dat ik een blijvende positie in zilver heb.

Het timen van je aankopen om er meer voordeel uit te halen dan voordien, is een haast onbegonnen zaak. Misschien heb je iets aan deze strategie. Koop voor de helft van wat je maandelijks besteed aan edelmetalen, elke maand wat bij en probeer met de andere helft te timen. Ik heb ook de indruk dat er met wachten van aankopen een voordeeltje te halen zal zijn. Maar ik durf niet beweren dat ik juist ben.

4. Luc, ja sorry voor de afkorting. Ik bedoel er de ‘precious metals’ mee.

5. Eigenlijk ben ik nog een element in mijn verhaal vergeten. Japan, het grote voorbeeld dat Europa en Amerika schijnbaar proberen te volgen. Japan is het typische excuus dat gebruikt wordt om een beleid van geld bij verzinnen, te rechtvaardigen.

De Jappanse bevolking heeft zo wat de ganse duur van de crisis het te veel aan geld, dat op de markt kwam, opgespaard en aan de regering uitgeleend tegen lage rentes. Daar heeft de centrale bank dus, voor zover ik het kan beoordelen, geen staatsobligaties opgekocht met verzonnen geld, hoewel er heel wat van is bijgeprint in de loop van die 20 jaar.

Hier in het westen koop de centrale bank de staatsobligaties op en beweren ze dat het geld niet in de echte economie komt. Het geld geraakt niet tot bij de mensen. Nu is mijn vraag of er naast de echte economie nog een andere economie is? Een speelgoed-economie bijvoorbeeld? Of een valse economie die boven de echte staat?

Een variant op dat Japan-fenomeen zien wij ook hier in België. Alleen leent de bevolking het geld niet uit aan de overheid, maar zetten ze het op een spaarboekske. Dus ook hier wordt al een poosje het te veel aan geld dat in de economie gepompt aan de kant gezet en niet gebruikt.

Gelukkig maar, want zodra het wel gebruikt wordt, zou het kunnen dikke prijs zijn.

6. Terwijl de BDI op zijn laagste punt ooit is aanbeland, begint koper weer duurder te worden.

Sedert zijn top van mei 2008 van ongeveer 11500, verliest de BDI maar eventjes 94% van zijn waarde en plaatst zelfs (bijna) een nieuw absoluut dieptepunt. Het vorige dieptepunt dateert van januari 2012.

Koper haalde een eerst top in april 2008 (ik kijk voor het gemak even uitsluitend naar het slot van de maand) verloor dan 74% van die topwaarde in december 2008.

Daarna kroop koper omhoog naar een nieuwe top van 4,49 in juli 2011 om terug terrein te verliezen, maar dit keer veel minder. In mei 2012 3,36 of 25% verlies. Nu staat koper op een goeie 14% van diezelfde top van juli 2011.

Als niet-deskundige, met enkel een paar cijferkes voor mij, is het gevaarlijk een conclusie te trekken. Laat mij dus enkel gissen in de hoop dat iemand onder jullie een gefundeerde analyse maakt en op het forum plaatst.

Als de BDI het zo slecht doet, kan het haast niet anders of er wordt minder grondstoffen over de wereldzeeën vervoerd. Waarom stijgt dan koper? Zou het de inflatie zijn?

Als dit juist zou zijn, is de huidige stijging in de aandelen ook te wijten aan de kop op stekende inflatie? Zo ja, dan lopen alle beleggers die short gokken op de aandelen groot gevaar.

7. Luc, ik me de tijden nog herinneren dat de vrachtprijzen per ton rond de $ 2500 lagen, terwijl een 2-tal jaren later diezelfde vracht vervoerd kon worden voor $ 1000-1250. Dat is wat de BDI weergeeft. De vrachtprijs, niet het tonnage.

Nu kan je begrijpen dat als de wereldhandel afneemt, dit ergens tot uiting moet komen. En dat is dan eventueel voor een deel af te meten in de afname van het tonnage.

Als ik de BDI bekijk dan is er uberhaupt geen wereldhandel meer. Dit lijkt me iets overdreven, hoewel er natuurlijk een teruggang te constateren valt.

Toen de wereldhandel echter nog floreerde en de prijzen van vracht toch meer dan halveerden, moest er duidelijk een andere reden zijn. Die reden is simpelweg het on-line komen van veel meer schepen, die de capaciteit fors ofschroefden en tegelijkertijd de prijzen de diepte injoegen bij gelijk gebleven tonnage van te vervoeren goederen.

Dit is nou een klassiek voorbeeld van de ‘Schweinepreise von Hanau’ uit de algemene economie. En dat heeft niets te maken met een economische school, het is gewoon een vaststaand feit. Je kunt het min of meer vergelijken met het Yield principe.

8. Dat klopt, Dick, perfect zal deze indicator ook niet zijn. Het geeft alleen een ruwe indicatie, meer niet. Maar het helpt wel iemand als ik die maar beperkt tijd en middelen heeft om het economisch wereldgebeuren te volgen.

9. Ik volg het wereldnieuws ook maar heel beperkt, Luc. Het meeste is toch onzin. Het gaat erom de essenties eruit te pikken en daar je eigen gedachten op los te laten.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.