Beursbox

Zilver kopen

Gepubliceerd door om 7:30
Mrt 142013

Moet ik dan zilver kopen? Deze vraag is mij de afgelopen week een aantal keren gesteld.
Het antwoord is neen. U MOET niets.
Is het verstandig om zilver te kopen is al een iets betere vraag. Het antwoord er op is niet zo maar te geven. Het ligt er aan wat u ermee wilt.
Zilver is veel meer dan goud een speculatief monetair metaal. De bewegingen zijn heftiger en dat kan zowel positief als negatief gevonden worden. Je moet er maar tegen kunnen.
Een paar jaar geleden werd zilver enorm gepromoot toen het 14 dollar per ounce stond. Heel veel beleggers kochten zilver. Helaas ging de koers eerst naar 7.
Men was enorm ontevreden en heel wat beleggers stapten teleurgesteld uit. Vervolgens ging zilver naar 35!
De meeste beleggers die op 14 kochten misten uiteindelijk de stijging. Als ze al niet op 7 verkochten, deden ze dat op 14. Ze hadden hun geld terug.
Ze kochten dus een speculatief metaal, maar ze hoopten zonder risico rijk te worden. Dat werkt vaak net niet zo.
Op dit moment staat zilver 28.
Het kan in de toekomst naar 7 en het kan naar 100.
Voor beide koersen valt wat te zeggen. Zeg het maar, koopt u het voor de beweging, of koopt u zilver voor een andere reden?
Bijvoorbeeld omdat het ‘poor man’s gold’ is?
Zilver is ook geld. Minder overtuigend als goud, maar het is ook een monetair metaal. Zilver wordt vanwege de veel lagere koers echter ook industrieel gebruikt. In iedere Smartphone zit voor minstens een euro aan zilver. Ondertussen is er boven de grond net zoveel zilver als goud en daarbij worden de voorraden zilver die opgebruikt worden niet meer evenredig aangevuld met nieuwe ontdekkingen van zilveraders. De kans op een stijgende zilverkoers is dus aanwezig en is logisch te verklaren. Bijna alle goud dat ooit gedolven is, is nu nog aanwezig. Zilver is voor een groot deel verbruikt in heel kleine hoeveelheden die lastig terug te winnen zijn.
Hoe dan ook, net als bij goud moet u zich niet alleen afvragen waarom u zilver wilt kopen, maar ook in welke vorm. Fysiek zilver in de vorm van beleggingsmunten of baren die u thuis laat afleveren heeft het nadeel van de mogelijke BTW die u moet afdragen.
Dat is een enorm nadeel. Overigens is het bij historische zilveren munten niet zo dat er BTW op geheven zal worden.
Net als bij goud heeft het mijn voorkeur om de grote voorraad zilver in het buitenland op een zilverrekening te kopen. Een zilverrekening bij aanbieders als Goldmoney of BullionVault. U betaalt dan ook geen BTW. Het voordeel is dat u wel echt zilver heeft. Zilver dat echt van u is en zelf geen onderpand is voor andere bezittingen van derden. Echt uw zilver. U koopt en verkoopt echter ‘op de markt’ en niet vanuit huis. Het nadeel van munten thuis is namelijk dat u er lastig vanaf komt.

Zo had een helaas overleden ver familielid van me een muntenverzameling die hij altijd ingeschat had op ‘enkele tonnen’.
Hij overleed en zijn weduwe had er niets mee. Een bevriende handelaar kwam aan huis en heeft haar de voorraad afhandig gemaakt voor enkele tienduizenden euro’s. Immers was ze andere jaren kwijt aan het steeds in kleine hoeveelheden verkopen van de muntjes. Hij zou haar in één klap van het probleem af helpen door alles te kopen. Nu weet ik niet of de ‘tonnen’ overdreven waren, maar uiteindelijk weet ik wel zeker dat die handelaar er het beste af is gekomen.
Het is gewoon niet handig om voor tonnen aan muntgeld in huis te hebben liggen. Immers, hoe ga je dat verkopen? De lol van een verzameling is het verzamelen, niet het in één keer kopen van tienduizenden munten. Wil je dus van je verzameling af, dan vindt je geen kopers die de echte prijs willen betalen. Of je moet stukje bij beetje gaan verkopen, maar dat lukt je alleen als het je hobby is… als je er al afstand van kan doen. Het is immers wel je verzameling.
Wil je wat zekerheid hebben in de vorm van wat zilvergeld in huis, hou dan wat muntjes in huis. De rest van het zilver lekker in het buitenland op een zilver/goudrekening. Je kan je laten uitbetalen in een heleboel valuta en de prijs is de wereldkoers min een klein percentage. Dat is veel interessanter dan een enorme verzameling munten in huis.
Ik heb zelf bij BullionVault een rekening, maar woon je buiten Nederland dan is Goldmoney misschien net even een beter alternatief.
Wil je meer echt een bank hebben waar je ook goud en zilver kan aanhouden en waarbij je ook een debit card kan aanvragen, dan is Euro Pacific Bank een goed alternatief. Ik heb er ook een rekening lopen.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

25 reacties aan “Zilver kopen”

1. Dus u heeft bij de Euro Pacific Bank ’n rekening l o p e n . Dat is dus ’n lopende rekening ?

2. Ja, en als ik verkouden ben heb ik ook een loopneus. Die staat dan mooi bij mijn lopende rekening.

3. @Tom,
    Tom, hoe kan ik als gewone Nederlander die ook maar gewoon wat achter zijn computerbeeldscherm zit er nu achter komen dat zo’n Euro Pacific Bank een echt en betrouwbaar iets is.
    Eigenlijk geldt dit ook voor Bullionvault. Ook dat is voor mij eigenlijk niets meer dan een website waar ik op kan kijken, een account kan openen en er vervolgens wat goud of zilver kan kopen.
    Ben jij b.v. wel eens fysiek op bezoek geweest bij zo’n bedrijf. Kijk ik bedoel zo’n Bullionvault kan wel zeggen dat het goud dat ik koop daadwerkelijk op mijn naam staat maar iedereen kan dat wel op zijn website zetten en auditrapporten laten zien en zo. Maar het is voor mij onduidelijk hoe echt en betrouwbaar het allemaal is.

Hoewel ik ook wel een account heb bij Bullionvault ben ik toch wat terughoudend om er substantiele bedragen naar toe over te maken.

Cees

4. Beste Cees, een terechte vraag. Daarom heb ik dat onderzoek voor u gedaan. Bij BullionVault ben ik overigens nooit fysiek geweest, maar ik heb de leiding uiteindelijk ook wel gesproken. Dat was overigens pas nadat de AFM moeilijk ging doen.
    Ik vrees dat u, net als veel anderen, uw vertrouwen aan de verkeerde partijen geschonken hebt. U vertrouwde de reguliere banken omdat die zo degelijk leken en zulke mooie kantoren hadden. Hoeveel onderzoek deed u ooit serieus naar een Nederlandse of Belgische bank voor u er uw geld naar toe bracht?… We weten allemaal hoe terecht dat blinde vertrouwen gebleken is. Nu er dus partijen komen die het juist vanuit de basis van de opzet veel beter regelen, gaan we die wantrouwen! Het is precies de omgekeerde wereld.
    Ik zie overigens hetzelfde in de voedsel sector. We vertrouwen mooie verpakkingen van grote merken onterecht blind, maar als iemand met iets komt dat juist bewust heel goed is, dan willen we er niet aan. Dan zal het wel bedrog zijn… We zijn akelig voorspelbaar in dom gedrag.

5. Banken zijn nu eenmaal ’n noodzakelijk k w a a d en ons opgedrongen door de maatschappij. Die banken, of ze nu ING of Goldmoney of weet ik veel heten, zijn alléén opgericht tot meerdere eer en glorie van de bankiers en deze staat ’n hele waaier van al dan niet frauduleuze middelen ter beschikking om de klant te pluimen en z e l f nog rijker te worden. Als het dan toch eens fout afloopt springt vadertje staat resp. de belastingbetaler wel bij en we gaan gewoon verder. Tekenend is ook het postje over Cyprus op dit forum ; de klant is altijd de pineut. Er dan nog ’n goudbank op de koop toe bijnemen ? Ik denk er niet aan ; als ik dan toch goud zou willen hebben dan liefst in muntjes die ik ten allen tijde kan vasthouden en soms eens bekijken want ze zijn nog mooi ook. Er zijn echt wel plekjes waar je die kunt opbergen en het risico bijna tot nul te beperken is.Bij de verkoop zul je inderdaad wel iets moeten inleveren maar so what ? Als je de prijzen leest die de “experten” je voorhouden kan dat er best af.

6. Tsja, aan wie zou je nu beter kunnen vragen of je al dan niet zilver moet kopen dan aan Maarten ?

7. De ene Maarten is natuurlijk niet de andere maar zilver is in ieder geval mijn stokpaardje. Dus op de vraag of je nu moet kopen zou ik volmondig met ja antwoorden want je krijgt het aan ’n vriendenprijsje. Op de wat langere termijn verwacht ik dat zilver richting usd 50 gaat maar onderweg gaat het ook nog wel ’n paar dips tegenkomen hetgeen ’n goed instapmoment zal zijn. Maar, en dit is héél belangrijk : DYOR.

maar, en dit is belangrijk : dyor.

8. Maarten,

Welke andere Maarten bedoel je? Ik ken nog een Maarten die ooit vergeten was dat zilver een grondstof was of toch iets in die trant.

9. Bob,
    De achternaam ben ik vergeten maar dacht Vermassen of zoiets ? Hij heeft ooit ’n zilver rapport geproduceerd dat nogal deining veroorzaakte.

10. Godallemachtig Maarten, schrijf jij postjes om 3 uur ‘s-morgens ? Dat zie ik helemaal niet zitten. Bob, vwb die naam : het begon met “ver” in ieder geval. Kan dus ook Verboven zijn maar kom what’s in a name ?

11. Arie,

Ik denk dat zoals Teun zegt, ook Maarten aan de Pot Belge heeft gezeten en daarom niet meer kan slapen. Jefke Dhondt was hoedanook de alchemist van de vorige eeuw.En daarbij Arie, jij bent er toch ook niet vies van om een nachtje door te trekken?

12. Neen Bob, daar ben ik zeker niet vies van. Voor morgen heb ik al iets gepland. Maar bij terugkomst probeer ik wel met m’n tengels van de pc af te blijven maar dat lukt soms niet.

13. Wel onbegrijpelijk dat niemand reageert op het feit dat de Canadese markt wordt gebombardeerd met gecounterfeite zilveren Eagles. Misschien hebben hier ook véél mensen die munten in bezit en zitten nu flink met de poepers (abn is met de schrik) ? En of je nu zilver moet kopen ? Er moet niets maar ik vind het toch best leuk om er wat van te hebben. Ooit had ik m’n lichaamsgewicht (88 kg) in zilver maar heb het meeste met flinke winst verkocht.

14. Wéér bloedrode pijlen voor de edelmetalen …

15. Er bestaan natuurlijk meerdere testen om de fakes eruit te halen. Gewicht, nitric acid test enz. Het allerbelangrijkste vind ik wel dat je alléén koopt bij ’n gevestigde dealer met ’n a1 reputatie. Goudbanken zoals Bullion Vault, Goldmoney enz. betrouw ik voor geen meter maar dyor.
    Kopen via Internet zou ik ook niet aan beginnen.

16. Tom, kun je eens uitleggen hoe je die buitenlandse rekeningen regelt met de fiscus ? In de hele EU gelden uitwisselingsgegevens ; wat is dan nog het voordeel ? Kom aub niet af met Kaaimaneilanden of zoiets want dat lijkt me erg onpractisch en ook gaat Engeland z’n fiscale paradijzen aanpakken. Dat je elke buitenlandse rekening moet vermelden op de belastingaangifte weet u ongetwijfeld ook.

17. Heel simpel, je geeft op wat je moet opgeven. De buitenlandse rekening is er niet om belastingen te ontwijken, ze is er om geld veilig weg te zetten.
    De Europese banken zijn verplicht mee te werken aan iedere regeling waarbij klanten bestolen worden door de overheid. Een bank ergens in Verweggistan hoeft niet mee te werken. In Verweggistan bestaat ook de regeling niet dat je als spaarder of klant moet dokken als het slecht met de bank gaat.

18. Bedankt ; ’n uitleg als ’n ander. Maar als ik m’n geld in Verweggistan parkeer krijg ik geheid moeilijkheden met de fiscus. Dit kan dus m.i. alléén werken als je de rekening niet opgeeft ? Misschien zie ik dat verkeerd hoor ; zegt u het maar.

19. ps En geld laten transfereren van Verweggistan naar hier gaat ook niet want dat laat ’n spoor na. Héél onpractisch allemaal toch ?

20. U wilt uw geld verstoppen, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat u het veilig wegzet. Ver genoeg om niet in handen te vallen van Europese politici die op welke manier dan ook er voor willen zorgen dat u uw spaargeld gaat inleveren. Dit wegzetten van geld in verre buitenlanden is volkomen legaal en heeft niets te maken met belastingontduiking. Uw opmerking dat u ‘geheid last krijgt met de fiscus’ is klinklare onzin. U krijgt pas problemen als u de rekening niet opgeeft. De kans dat ze daar namelijk achter komen is de laatste jaren enorm toegenomen omdat ze gebruik maken van gestolen gegevens. Ik verdenk de geheime diensten er zelfs van dat ze zelf actief inbreken en hacken om maar achter gegevens te komen. Veel van de hackproblemen die we op het nieuws horen komen naar mijn idee voort vanuit door een staat gestuurde acties. De vraag is natuurlijk welke staat, maar iedere staat heeft vieze handen.

21. We praten wat langs elkaar heen. U gaat er dus mee akkoord dat je de rekening moet opgeven. Ook dat je dus beter die rekening opent buiten Europa. Dat lijkt me bijzonder onpractisch en bovendien niet echt nodig ? Op die rekening in tsjakkemakka wordt je toch ook belast door de Belgische of Nederlandse overheid ? Toegegeven ik ben in deze materie ’n volslagen leek maar eea afdoen als “klinklare onzin” vind ik erg goedkoop.

22. Dat “ver genoeg” wegzetten brengt m.i. ook véél ongemakken met zich mee. Je zou om welke reden dan ook maar eens geld nodig hebben van die rekening. Ik ken iemand die ’n rekening heeft in ’n nabij land dat pas over enkele jaren mee gaat doen aan het uitwisselen van gegevens. Als hij geld nodig heeft moet hij er wel per trein naartoe ! Transfereren doen ze n.l. niet. Vergelijk maar met de couponnetjestrein van vroeger.

23. Ver wegzetten is helemaal geen probleem. Tenminste, als je bank niet in een grot is gevestigd.
    Een bank die nu nog niet op Internet zit is naar mijn idee wel een enorme zeldzaamheid. Ik vind het een zeer ongeloofwaardig verhaal dat je je geld nog moet ophalen. Dat is alleen het geval als je een individueel kluisje neemt. Dat is dus een keuze, maar vaak is er dan ook sprake van belastingontduiking en dat was mijn insteek dus pertinent niet.

24. Ik ben héél blij dat ik op mijn leeftijd ’n mailtje kan maken. Internet bankieren zie ik hélemaal niet zitten en trouwens daar lees je ook genoeg oplichterij over. Cruijff zou zeggen : ieder voordeel heeft z’n nadeel of was dat nu andersom ?

25. Mme Snepkens u wilt blijkbaar belasting ontduiken. In dat geval moet u andere wegen belopen. Ik heb al uitgelegd waarvoor ik denk dat je een rekening in het buitenland moet openen. Ik denk dat verdere correspondentie hierover niet nodig is. Beter leest u nog even wat er staat.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.