Beursbox

Is zilver het antwoord?

Gepubliceerd door om 9:40
Jul 252013

Stel even, u heeft weinig vertrouwen in het geldsysteem en de politici en bankiers die deze Ponzifraude aan het besturen zijn. U wilt dus wat anders EN u bent van mening dat zilver u de beste kansen biedt. Hoe daar dan op in te spelen?
Let wel, ik ga even uit van de hierboven gestelde uitgangspunten.
U heeft de keuze tussen:
Fysiek zilver kopen
– Papieren zilver kopen
– Zilvermijn aandelen kopen
Als u gaat voor fysiek zilver kopen, dan moet u zich afvragen of u dat zilver ook echt in huis wilt hebben, of dat u het elders gaat opslaan. Thuis opslaan geeft de zekerheid dat u uw zilver ook echt bezit, maar er zijn ook nadelen aan. Uw huis is geen bunker en daarnaast, hoe gaat u uw zilver ooit weer verkopen? Wilt u desondanks toch zilver thuis, dan is deze aanbieder binnen Nederland toonaangevend.
Beide nadelen ten opzichte van thuis bewaren hebben mij er doen toe besluiten te gaan voor veilige buitenlandse zilverrekeningen. Voor iedereen buiten Nederland is Goldmoney beschikbaar. Voor Nederlanders is er BullionVault.
Het voordeel is dat uw geld verzekerd en al in kluizen in het buitenland ligt EN dat er een markt aanwezig is voor als u ooit uw zilver weer wilt verkopen.
In mijn geval was ik er heel blij mee dat ik in de zomer van 2011 mijn goud snel en makkelijk kon verkopen omdat ik er mijn woonboerderij van ging kopen.
U kan echter ook papieren zilver kopen. In feite futures of ETF’s. Snelle handel, makkelijke verhandelbaarheid, maar u heeft papier en geen zilver in handen. Gaat de uitbrenger van het papier failliet, dan heeft u niets.
Zoals Gerald Celente al ondervond, zelfs als je broker de zaak flest ben jij als eerste je bezittingen kwijt.
Ik raad ‘zilverpapier’ dus niet aan. Het is als klatergoud.
De derde mogelijkheid is het kopen van zilvermijnen. Het klinkt misschien gek, maar de correlatie met de zilverprijs is heel los. Zilver kan gelijk in waarde blijven, terwijl de aandelen van heel de sector enorme koersbewegingen maken.
Echter is het zo dat ALS zilver structureel fors meer waard wordt, dan zullen zilveraandelen nog veel harder dan zilver zelf gaan stijgen…
De laatste twee jaar maakten we de andere zijde van de medeaille mee. Zilver daalde structureel en van de waarde van zilveraandelen bleef weinig over. Denk gerust aan precentages van -90%…
Maar denk ook aan +600% als zilver 50% stijgt.
Zilvermijnen hebben ook te maken met energiekosten, belastingen, milieu-eisen, loonkosten, arbeidsonrust, rellen, onbetrouwbare politici etc etc. Je kan een zilvermijn niet even oppakken en in een ander land leggen. Je moet als mijneigenaar enorm veel investeren en niemand wil gedurende die tijd meebetalen. Maar zodra je begint te produceren wil iedereen en zijn schoonmoeder wel meeprofiteren. Als belegger in een zilvermijn loop je dus enorme risico’s die per mijn en per aandeel anders zullen zijn. Het is niet gezegd dat bij een zilverprijsstijging van 50% jouw aandeel ook fors stijgt. Het kan maar zo zijn dat het aandeel -95% doet gedurende die tijd… De lokale overheid kan namelijk je mijn gesloten hebben omdat je niet bereid was om meer belastingen af te dragen.
Maar kies je voor zilvermijnen, dan kan je wel risico’s verminderen. Aandelen in westerse landen zijn minder risicovol. Mijnen die al winst maken zien hun winst enorm toenemen als de zilverprijs omoog gaat.
Zilvermijn met lage kosten hebben meer hefboom. Hoe lang zit het management er al? Hoe lang zit de accountant er al? Is er een positieve cash flow? Is er genoeg cash in huis? Zijn de opgelopen schulden ‘houdbaar’?
Hebben ze misschien ook royalty inkomsten?
Allemaal zaken die belangrijk zijn en risico’s kunnen doen toe- of afnemen.
Zilvermijn aandelen behoren tot de meest volatiele aandelen in de markt. De laatste twee jaar tot ieders schade, maar wie weet komen de giga winsten er nu aan.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.