Beursbox
sep 182013

Het mijnbedrijf Silvercorp constateerde dat de kwaliteit van de aangeleverde vrachtwagens met metaalhoudende gesteente bij de verwerkingsfabriek in China behoorlijk achteruit ging, terwijl de hoeveelheid die werd aangeleverd bleef toenemen.

Door deze gang van zaken liep de kostprijs flink op.
Waar de onderneming achter kwam, is dat ze de onderaannemers, te weten de Chinese vrachtwagenchauffeurs en hun werkgevers, betaalde naar vrachtwagenladingen die ze binnen brachten.
Ze hadden nooit gedacht dat hier fraude op gepleegd zou worden.
Wat er echter gebeurde, was dat de vrachtwagens meestal helemaal naar de mijn reden, maar soms ook slechts naar de afvalberg met al afgewerkt puin.
Zonder gêne lieten ze daar de al verwerkte rotsen en puin nog weer een keer op de vrachtwagen laden en ze reden er net zo vrolijk weer mee terug naar de verwerkingsfabriek.
Op deze manier werd de productie van de vrachtwagens hoger, maar de hoeveelheid edelmetaal die uit de rotsen onttrokken werd, liep ver terug. Vreemde zaak natuurlijk als je in dezelfde ader aan het graven bent.
Tot mijn verbazing hebben ze het niet aangedurft om de fraudeurs de deur te wijzen.
Wat ze nu wel doen, is een veel ingewikkelder berekening maken van hoeveel een vrachtwagenlading moet opleveren. De hoeveelheid edelmetaal in de aangeleverde rotsen is nu al 35% omhoog.
We kunnen wel met het vingertje wijzen naar de Chinezen die deze fraude pleegden, maar noeit u mij eens 5 westerse beursgenoteerde bedrijven die de afgelopen 15 jaar geen fraude pleegden…
Fraude is zo wijdverbreid dat je eerder verbaasd moet zijn als er geen fraude gepleegd wordt.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

4 reacties aan “Silvercorp pakt bedrog onderaannemers aan”

1. Al dat doorgestoken kaart werk, fraude en bedrog, is wat mij afkerig maakt van dat hele beursgebeuren en natuurlijk ook een van de belangrijkste oorzaken dat zoveel beleggers hun broek scheuren met beurshandel. Degenen die beweren dat ze het zo prima doen op de beurs zijn dan veelal nog ordinaire leugenaars. U zult zeggen koop dan goud maar ook dat is even niet aan de orde. M.i. komen er n.l. nog véél betere instapmomenten en ook de handel in edelmetalen puilt uit van bedrog. Ik houd het tot nader order op het bekende varkentje met gleufje (bovenaan). Verder zal het mijn tijd wel duren. Het financiele vormt voor mij toch geen prioriteit want er zijn erg veel dingen die voor mij véél belangrijker zijn. Bovendien heb ik niets te klagen.

2. Goed gerelativeerd Gerrit ! Dat zouden meer mensen moeten doen.

3. Gerrit : ik bezit ook zo’n varkentje ; dat heb ik nog van m’n nonkel gekregen op m’n eerste communie. Het zit nog altijd niet vol maar dat kan me niet boemen.

4. Gerrit : héél nuchter bekeken en meer moet dat niet zijn.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.