Beursbox
mei 122014

Eén van de meest simpele optiestrategieën voor aandelen beleggers is het schrijven van Call opties op (degelijke) in bezit zijnde aandelen. Simpel, maar u moet het wel even goed doen.
Heel deze strategie begint bij de juiste aandelen.

Wat er voor nodig is, zijn degelijke aandelen van structureel winstgevende bedrijven die toonaangevend op de beurs genoteerd staan, bijvoorbeeld omdat ze deel uitmaken van een index.
Hoeksteenaandelen noem ik die.
In de AEX zijn dat logischerwijze aandelen als Koninklijke Olie, Philips, Unilever, Ahold… U ziet allemaal aandelen van bedrijven die de laatste 10 tot 15 jaar ook de nodige schandalen achter hun naam hebben staan. Helaas is er in Nederland vrijwel niet één bedrijf te vinden zonder zo’n smet. Daarom ben ik een nog grotere voorstander van Amerikaanse topaandelen, maar ik heb al begrepen dat niet iedere Nederlandse belegger die stap wil maken.
Ik beperk me nu dus even noodgedwongen tot de Nederlandse markt.
U ziet al dat zelfs de hoeksteenaandelen slechte tijden kennen. Zo deed Ahold in 2002 nog een koers van boven de 50. Nu staan we op 15…
Ik gaf al aan, ik vind Nederland in de kern geen geschikte beurs. We zijn op het gebied van beursregulering en fraudebeleid een koninklijke bananenrepubliek.
Philips stond in 2001 op rond de 55 en staat nu rond de 24.
Unilever is, ondanks het verraad aan de aandeelhouders waardoor de koers ooit fors daalde, wel grosso modo interessant gebleven.
Koninklijke Olie dook ook in 2008/2009 van 30 naar 16, maar het aandeel is uiteindelijk met haar dividendeleid toch wel degelijk gebleken.
Maar u ziet, het kiezen van de juiste aandelen is al moeilijk genoeg.
Als u dan de juiste degelijke aandelen heeft, dan gaat u daar regelmatig Call opties op schrijven.
Het is van belang dat u dat liefst doet met kortlopende Calls die out of the money noteren.
Als ik u nu al kwijt ben, dan raad ik u aan om de basiscursus optiebeleggen bij me te volgen. Op 3 juni 0m 19:30 uur in Best. http://www.optiecursus.com/optiebeginnerscursus.html
Het liefst schrijft u een optie met een uitoefenkoers die zo ver omhoog ligt dat logischerwijze een uitoefening van de optie er net niet in gaat zitten. Let op, één optie staat voor 100 aandelen.
Hoe groot is de kans dat de uitoefenkoers gehaald gaat worden? Daarvoor kijkt u naar de koershistorie van bijvoorbeeld de laatste zes maanden.
U kijkt dan hoe groot de kans in deze periode was dat het aandeel in de dezelfde periode dat de optie nog loopt zo ver stijgt dat de optie uitgewoefend kan worden. U wilt immers wel de premie, maar liefst niet dat u de aandelen moet inleveren.
Daarbij wilt u weer wel net genoeg premie ontvangen dat het ook voor u interessant is om de optie te schrijven.
Dat is een lastig spel, want de optiekoper wil ook weer niet te veel uitgeven…
Ergens ligt er steeds hopelijk weer een punt waarop koper en schrijver elkaar kunnen vinden. Desnoods kijkt u naar een langer lopende optie, maar dan neemt de kans ook toe dat u aangewezen voor leving gaat worden. Immers in een periode van drie maanden is de kans op een bepaalde koersbeweging groter dan in een periode van twee maanden.
Uw winst is de verkregen optiepremie EN de eventueel uitgekeerde dividenden EN de koerswinst tot uiterlijk de uitoefenprijs van de optie.
Wat te doen als de koers van het aandeel boven de uitoefenprijs komt?
U heeft dan grofweg twee mogelijkheden:
1. U doet niets en u moet de aandelen leveren. U haalt dan de maximale winst op de transactie en u heeft al uw geld weer cash. Dat is mooi, maar kan ook vervelend zijn als u toch liever de aandelen had gehouden.
2. U koopt de geschreven optie terug en u schrijft een nieuwe optie met een hogere uitoefenprijs en waarschijnlijk ook een verder weg gelegen afloopmaand.

Bij deze tweede mogelijkheid heeft u wel koerswinst op de onderliggende aandelen, maar het is niet gezegd dat u de opties met winst kunt terugkopen. Misschien levert dat deel van de transactie wel verlies op. Dat maakt u dan weer goed met de nieuw te schrijven optie.

Zelf overkwam het me recent bij aandelen Berkshire Hathaway dat ik ze toch moest leveren. Dat was mijn eigen stomme fout. Ik had de hoop dat dit net niet zou gaan gebeuren, maar werd verrast door een extra stijging in de dagen voor de expiratie. Jammer helaas. Ik was net iets te gretig en moest tevreden zijn met een ruime 6% rendement in een maand of 2. Het had achteraf bijna het dubbele kunnen zijn als ik wel op tijd had ingegrepen. Ik heb nu de aandelen niet meer, maar schreef wel een Put optie met dezelfde uitoefenprijs. Dat leverde me vervolgens weer 115 dollar op. Die Put optie kocht ik ondertussen weer terug voor 5 euro waarmee ik nu weer volledig cash ben en na kosten definitief die extra 100+ dollar de mijne mag noemen. Maar de aandelen Berkshire Hathaway heb ik er nog niet mee terug. Die staan nog atijd enkele dollars boven de koers waarop ik ze heb moeten verkopen.
Ik vrees dat ik even een ander geschikt aandeel moet gaan zoeken. Een aandeel dat de laatste maanden niet zo hard gestegen is.  

Meer leren over opties?
1. Doe de basiscursus opties zoals ik die op 3 juni in Best geef.  http://www.optiecursus.com/optiebeginnerscursus.html
2. Kom naar de Dag van de Optiebelegger op 21 juni 2014 in Maarssen.  http://dagvandeoptiebelegger.nl/tl-2/

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.