Beursbox
apr 302015

Op het beursboxforum afgelopen week een mooi voorbeeld van een lezer met een selectief geheugen. In zijn ogen had ik via Beursbox nooit gewaarschuwd voor de hype rondom bitcoin. Dat terwijl indertijd de meest gehoorde reactie was dat ik zo negatief bleef terwijl de koers van bitcoin tot boven de duizend dollar per bitcoin steeg. Ik was en bleef zo eigenwijs om te stellen dat het feest binnenkort over zou zijn en dat het één grote hype was.
http://www.beursbox.nl/nieuws-beleggen/laatste-nieuws/bitcoin-staat-voor-een-enorme-val.html laat zien dat ik eind 2013 waarschuwde voor die enorme koersval. Dat was netjes op tijd. (Daarvoor was ik nooit positief over bitcoin geweest, dus de stijging van de bitcoin koers had ik overigens ook gemist.) Pas toen bitcoin op een prijs rond de 275 dollar gedaald was, begon ik over de voordelen die bitcoin ook kan geven. Bijvoorbeeld het voordeel van goedkoop internationaal geld overmaken.
Afgelopen week waarschuwde ik voor de koersval van de Nasdaq die er in mijn ogen aan zit te komen. De Nasdaq die misschien eerst nog wel naar de 7000 gaat, we zitten immers in golf 5, maar in mijn ogen daarna de 2800 weer gaat opzoeken.
Ik ben vroeg, maar nu is dezelfde persoon die me nu aanviel over de bitcoin me aan het aanvallen over het feit dat ik te negatief over aandelen ben.
Grappig is dat…
Over twee jaar, als de Nasdaq al zwaar gecorrigeerd is, komt hij waarschijnlijk weer met het verhaal dat ik nooit gewaarschuwd zou hebben voor die val van de Nasdaq…
Het mooie van Internet is dat alles onthouden wordt. Dat kan ook lastig zijn, want als je het mis hebt, dan blijft het ook staan.
Maar als iemand onzin uitkraamt over wat er al dan niet geschreven is, dan kan je het keurig terugzoeken.
Het punt is, een voorspelling richting de toekomst weet je nooit zeker. Dat is dus geen exacte wetenschap en betreft hooguit een mening. Ook ik kan het met mijn analyse op de Nasdaq mis hebben…
Maar wat iemand al dan niet geschreven zou hebben is precies na te kijken. Een verkeerde voorspelling, dat kan. Mensen verkeerd quoten is een enorme zonde. Immers, dan heb je je onderzoek niet goed gedaan terwijl alles zwart op wit staat en na te zoeken is.
In mijn zoektocht naar dat artikel van eind 2013 vond ik op het IEX forum een reactie van iemand die mijn uitspraken over de bitcoin indertijd maar niets vond. In zijn ogen had ik mijn geloofwaardigheid verloren door zulke onzin te schrijven.
De geschiedenis heeft nu geleerd dat ik het achteraf toch heel aardig gezien had. De gedane uitspraak dat ik onzin uitkraamde is nu helaas amper te corrigeren en de persoon achter het pseudoniem zal ook niet snel even terugkomen op het feit dat hij er helemaal naast zat. Zijn reactie dat ik onzin uitkraamde, staat echter wel voor altijd op Internet, ondanks dat de geschiedenis me gelijk heeft gegeven. De les die er voor ons allemaal uit geleerd kan worden is dat je over meningen en voorspellingen iedereen in zijn waarde moet laten.
Schrijf je (afwijkende) mening op, publiceer deze, maar onthoudt je van een persoonlijke aanval op het karakter, de kennis of de persoon van een ander. Immers, het is een mening en wie ben jij om de persoon of het karakter van de persoon achter mening over de toekomst van een ander af te kraken? Heb jij een betere glazen bol?

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.