Beursbox
Jun 162017

We vinden het allemaal heel oneerlijk als over een gekregen erfenis belasting betaalt moet worden. Dat voelt niet goed. Ik ben het daar helemaal mee eens.
Aan de andere kans is de dood belasting een perfecte manier om te voorkomen dat extreme rijkdom bij slechts enkele families blijft hangen.
Het gaat bij de dood-belasting in feite namelijk niet om Jan Modaal. Het gaat om de gigantische vermogens van de superrijken. Het is voor de samenleving als geheel veel beter en eerlijker als de welvaart goed en eerlijk verdeeld is. Natuurlijk mag iemand een zekere rijkdom vergaren en dat moet je zeker niet ontmoedigen. Maar extreem rijk sterven is wel een sneue zaak.
Waarom heb je dan zo hard gewerkt? Niet dat iedereen blut moet zijn op de sterfdag, maar op je rijkst zijn als je sterft, is diep triest. Zeker als het dan gaat om enorme vermogens.
Daarom is mijn voorstel om boven een vermogen van bijvoorbeeld een miljoen euro een stevige belasting te heffen.
Wie rijker is, kan bij leven al vermogen aan kinderen of goede doelen schenken en dat tegen veel lagere belasting tarieven. Doe je dat niet, dan is de consequentie dat bijvoorbeeld de helft van het totale vermogen naar de staat gaat om dan vervolgens ten goede te komen aan bijvoorbeeld de uitkeringenpot. (Geoormerkt geld)
Op die manier komt vermogen in beweging en kan heel de samenleving profiteren van die rijkdom die dan weer de economie in gaat.
Wie minder dan een miljoen achterlaat, die zou dat zonder belastingheffing moeten kunnen laten vererven.
Zo is de oneerlijke dood belasting alsnog een beetje eerlijk te maken.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

3 reacties aan “Over de Dood-belasting (Tom Lassing)”

1. De extreem rijken zullen er best voor zorgen dat er bij hun dood niet veel meer te vererven is. Die kennen de belastingproblemen véél beter dan Jan met de pet (klak) en het is juist daarom dat ze zo extreem rijk geworden zijn. Dus laten we ons geen illusies maken dat eea beter verdeeld gaat worden.

2. De dood zelf is één van de weinige eerlijke zaken. Met dood belasting hoef ik mij gelukkig niet te bemoeien.

3. Waarom is de belasting op de kleine vermogens zo hoog als het niet naar rechtstreekse afstammelingen gaat?

Bovendien hebben de rijken voldoende achterpoortjes ter beschikking.

Gelukkig kan een minder rijke mens via belastingsvrije of belastingsarme schenkingen zelf invloed uitoefenen op de hoogte van zijn toekomstige erfenis.