Beursbox
okt 132017

Sommige beursgenoteerde bedrijven zijn heel agressief eigen aandelen terug aan het kopen. De vraag is of dat wel zo gunstig is.
Met het inkopen van de eigen aandelen zijn er minder aandelen in omloop en de toekomstige winst gaat dus over minder resterende aandelen verdeeld worden. Zonder dat de winst stijgt, stijgt op dat moment dus al wel de winst per aandeel.
Dat wordt als gunstig gezien, maar we kunnen er wat kanttekeningen bij plaatsen.
De vraag is namelijk tegen welke prijs de aandelen worden ingekocht.
Als die prijs qua waardering erg hoog is, dan is het bedrijf in feite de toekomstige winst al aan het betalen in haar terug te kopen aandelen.
Zou een bedrijf echter aandelen terug inkopen als deze aandelen heel laag gewaardeerd zijn en liefst zelfs ‘te’ laag gewaardeerd zijn, dan kan het bedrijf extra profiteren zodra de bedrijfsresultaten weer toenemen en beleggers aandelen daarna weer hoger waarderen.
Ik hoop dat het zo al duidelijk is, want uiteindelijk is het zonneklaar…
Helaas maken de meeste bedrijven de fout dat ze aandelen inkopen als de aandelen schreeuwend duur zijn, terwijl ze aandelen uitgeven als deze aandelen ondergewaardeerd zijn. Mooie voorbeelden zijn KPN, Heijmans en Ahold.
Ze gingen er allemaal ooit bijna failliet aan.
Het verbluffende is dus dat je tegen extreem hoge lonen slimme mensen de onderneming laat leiden en die extreem slimme en extreem veel verdienende CEO’s maken vervolgens beginnersfouten waardoor het voortbestaan van de onderneming zelfs in het geding komt.
Warren Buffett wil graag zijn eigen aandelen Berkshire Hathaway terug inkopen, maar alleen als deze aandelen 15% onder de intrinsieke waarde noteren. Helaas voor hem komt dat slechts heel zelden voor. Hij koopt dan ook geen eigen aandelen in, ondanks dat hij zwemt in de cash.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

5 reacties aan “Is aandeleninkoop interessant? (Tom Lassing)”

1. Bah wat moeleik alemaal. Ik ben al uren aan het lezen en snap het nog niet.

2. Of aandelen kopen interessant is ? Ik zou daar neen op durven antwoorden wetende dat 9 van de 10 kopers er hun broek aan scheurt.

3. Ik kocht lang geleden Eegc en m’n antwoord is dus nee.

4. Joost ; dat was dan duidelijk ’n miskleun van jewelste. Liever dan in aandelen zou ik beleggen in gronden en dan vooral in de Usa.

5. Joost zwijg stil over dat k’t aandeel. Ik had véél beter in Tierenteyn mosterd gegaan.