Beursbox

Cash in overvloed (Tom Lassing)

Gepubliceerd door om 7:10
okt 262017

Eén van de belangrijkste aandelen in het Royalty rapport heeft geen schulden en een cash positie waarbij het geld tegen de boorden klotst. Ze hebben zo ontzettend veel cash, dat ze zelfs buiten hun sector moeten kijken om nog interessante investeringen te vinden.
Dat is mede omdat er in hun eigen sector nu simpelweg niet veel écht interessante investeringen over zijn. Dat heb je als je min of meer marktleider in een sector bent. Dan heb je op een gegeven moment je sector wel in beeld.
Het bedrijf kende een omzet van 336 miljoen dollar in het eerste halfjaar. Zoiets moet u niet vergelijken met de miljarden van de banken of oliemaatschappijen en zeker niet met de miljarden van bedrijven als Google en Apple.
Dit is nu eenmaal een heel andere en veel kleinere sector.
Over het eerste halfjaar maakten ze op die omzet van 336 miljoen een operationele cash flow van 239 miljoen. Nu dát mag u gerust vergelijken met die andere bedrijven. Dit bedrag als percentage van de omzet is namelijk enorm goed.
Ze zitten ondertussen op honderden miljoenen dollar cash, en in hun sector geen interessante beleggingsobjecten meer.
Daarom hebben ze nu ingezet op een nieuwe sector. Een sector waar cash na jaren van crisis schaars is geworden en koopjes voor het oprapen liggen.
Briljante strategie dus… als ze de kans krijgen om met geduld die nieuwe portefeuille ook echt tot groei te laten komen. De kans, omdat de aandeelhouders uiteindelijk wel akkoord moeten gaan met deze ingrijpende strategie verandering.
Mijn zegen hebben ze. Dit aandeel heeft me al veel geld opgeleverd en niet voor niets is het één van de aandelen die ik in het Royalty rapport genoemd heb.
Het is immers qua rendement een wereldtopper. Dat is niet sinds dit jaar, dat is het bedrijf al heel veel jaar.
De eerste keer dat ik er op gewezen werd was al begin jaren negentig. Ach, had ik toen maar alles in alleen dat aandeel gestopt…
Kijkt u hier voor informatie over het Royalty rapport

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner