Beursbox
nov 242017

Veel spaarders geloven nog altijd in het feit dat bij een probleem bij de bank de depositogarantie ze gaat helpen.
Ik vrees dat het een utopie zal blijken te zijn. Dat depositogarantiesysteem kon werken toen banken nog relatief klein waren en er veel spelers in de markt actief waren.
Als nu een bank omvalt, dan trekt deze geheid ook andere banken mee, maar één bank kan al voldoende zijn om het onmogelijk te maken iedereen de volledige garantie uit te keren.
De vraag is, wil je daar risico mee lopen?
Minder spaargeld op de bank, of misschien zelfs vrijwel geen spaargeld op de bank is veel veiliger.
Zo heb ik zelf hooguit enkele duizenden euro’s bij de bank staan en het meeste daarvan op de betaalrekening. Veel liever heb ik goud en zilver op de goudrekening als spaargeld.
Dat is veel veiliger omdat het echt van mij is.
Uw spaargeld bij de bank is van de bank. Misschien betaalt de bank u terug, misschien ook niet.
Gelukkig doen ze dat meestal wel, maar er is geen enkele zekerheid dat dit in de toekomst zo blijft. De ECB heeft al aangegeven dat terug wil naar een veel kleinere garantie. Immers is de garantie nu zelf ook een systeemrisico. De andere banken moeten het geld immers ophoesten. Daarmee verzwak je dus bij een probleem bij één bank ook direct de andere banken.
Heel het garantiesysteem is dus dom opgezet. Consumenten zouden veel meer informatie moeten krijgen over de risico’s van hun spaargeld bij de banken. Dat krijgen ze echter niet, want dat is slecht voor de winst en de continuïteit van de commerciële banken.

Hoe denk ik er over? Kijkt u op goudgoud.com

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner