Beursbox
nov 242017

Ik heb al verschillende keren in deze nieuwsbrief gewaarschuwd voor One Coin.
Het is in mijn ogen een ponzi oplichting, maar zoals zo vaak, wel een hele goede.
Het is in sommige opzichten heel subtiel.
Iedere ondernemer die vreemd geld nodig heeft, zal zijn of haar initiatief ophemelen en praat er over alsof het al het succes is dat het nog moet worden.
Als dus een groepje marketeers geld nodig heeft om hun idee van de One Coin uit te kunnen werken, dan is dat in beginsel nog net zo als die reguliere ondernemer.
Maar… Ze doen meer.
One Coin is naar hun eigen zeggen een Crypto munt. Een fantastische munt met alle goede kenmerken van een perfecte crypto… Alleen de munt bestaat nu, drie jaar na de introductie, nog altijd niet.
Je kan ze al wel kopen, maar er nog niet in handelen…
Dat is in feite in mijn ogen al oplichting. Ze verkopen immers een munt die niet bestaat.
Maar het gaat verder. Je kan ook anderen vragen deze nog niet bestaande munt te kopen en dan krijg jij een ruime vergoeding. Sterker nog, je krijgt bonussen in de vorm van nóg meer munten die niet bestaan, maar die op jouw naam komen te staan. Via deze weg wordt je dus mede schuldige in een Ponzi oplichting. Om die Ponzi wettelijk mogelijk te maken, verkoop je cursussen… Namelijk de cursus hoe je de munt weer aan anderen moet slijten. Dat geloof je toch niet? Dat maakt het volgens de Nederlandse toezichthouder hen onmogelijk om nu in te grijpen.
Ondertussen ging er al ter waarde van honderden miljoenen euro’s richting One Coin. Volgens eigen zeggen is het ondertussen al miljarden euro’s die binnen deze organisatie rondgaat. Met al die honderden miljoenen en misschien zelfs miljarden kan je veel maken, misschien zelfs wel een echte Cryptomunt…
Maar welke beroemde namen zijn die munt dan aan het ontwikkelen? Immers, als je zegt de beste cryptomunt ter wereld te ontwikkelen, dan moet je ook de beste ontwikkelaars in dienst hebben.
Niemand in de échte Cryptosector kent de personen die bij One Coin de ultieme munt ontwikkelen. De leiders van One Coin zijn gepokte en gemazeld als marketeers. Die weten een BS verhaal goed te verkopen.
Die leiders leven er goed van, maar ondertussen is de One Coin er nog altijd niet en keer op keer wordt de worst van de introductie een stukje verder weg gehangen. Al jaren is het dat de munt er binnen een jaar is en eind 2017 is het nog altijd niet anders. Het was begin dit jaar mei 2018 en nu is het al oktober 2018 geworden. Wat een verrassing…
Als je werkelijk miljoenen en misschien zelfs miljarden opgehaald hebt, dan kan je overwegen een bestaande munt over te nemen. Hoe je dat dan gaat verkopen aan je achterban is voor mij nog een vraag, maar ik neem aan dat ze er bij One Coin wel een punt aan kunnen zuigen.
One Coin is daarbij een MLM opzet. MLM is volkomen legaal, maar je moet dan wel een legaal product promoten. Wat als je product in feite nog niet eens bestaat? Kan dat wel?
In Duitsland vonden ze het allemaal niet kunnen. Daar is deze opzet illegaal verklaard.
In Nederland nog niet, mede omdat nog (vrijwel) niemand zich als gedupeerde gemeld heeft, maar vooral omdat de toezichthouders niets doen.

Waarom is One Coin in mijn ogen verdacht?
Dit is na drie jaar nog altijd een pre sale! Alle 1000+ andere cryptomunten waren er zonder veel geld al binnen enkele maanden! Is dat al niet verdacht? Drie jaar heb je nodig om je concept dat volgens eigen zeggen zo vreselijk goed en ‘bijna af’ is uit te werken? Sterker nog… drie jaar is al voorbij… Het gaat nog zeker een jaar duren.
Kom nu toch, dat geloof je toch niet?
Hoe naïef kan je als consument zijn? Nu, heel erg naïef, want heel wat mensen zijn er via MLM’ers vol ingestapt en wervennu ook anderen. Volgens eigen zeggen verdienen ze bakken met geld. De vraag is of ze al wat van die “bakken met geld” gezien hebben, of dat ze zich tevreden laten stellen met de beloftes van ‘straks’ enorme hoeveelheden van de One Coin munt, die de beste ter wereld moet worden.
In Duitsland bleek dat honderden miljoenen euro’s door de organisatie waren doorgesluisd naar Dubai en Belize.
In enkele andere landen zijn door toezichthouders ernstige waarschuwingen uitgedaan. Nederland loopt achter, maar dat is mede omdat Nederland al jarenlang de slechtste toezichthouders in Europa heeft. Het mag voor lezers van deze nieuwsbrief toch geen verrassing zijn dat onze toezichthouders zich wederom geen raad weten.
Ik ben er ondertussen al wel uit. One Coin is in mijn ogen pure oplichting.
De oprichtster is naar mijn beste weten al uit de onderneming vertrokken en die actie had ik vooraf al aangegeven. Dat is heel logisch, omdat ze de buit binnen had en snel uit beeld verdween. Ze kan in de toekomst (proberen) te stellen dat het in haar tijd nog ‘echt’ was, maar dat degenen na haar er een oplichting van maakten. De huidige bedrijfsmanagers zullen hetzelfde gaan proberen, tenzij ze verblind door hebzucht zijn en zich laten vangen door een plotselinge val van de onderneming.
One Coin kent geen handel, maar wel een koers en die koers gaat al drie jaar gestaag omhoog zodat iedereen op papier steeds rijker wordt. Op basis waarvan die koers hoger wordt is een groot raadsel. Niemand die het kan verklaren, er is immers geen munt!
Ik vraag me af hoe dit straks afgewikkeld gaat worden als het als oplichting ontmaskerd wordt. Worden de MLM’ers die anderen naar binnen getrokken hebben ook persoonlijk aangeklaagd? Er zijn signalen genoeg geweest dat de opzet verdacht was. Dit artikel is er ook weer één van.
Wat deed je als MLM’er met die informatie en ben je straks verantwoordelijk voor de verliezen van anderen die je er ook in hebt getrokken?
Eén geluk hebben Nederlandse MLM’ers. We hebben een beroerde toezichthouder en wie weet kan je je straks verschuilen achter het feit dat ook de toezichthouder heeft geslapen. Wat heb je immers aan een toezichthouder die geen toezicht houdt? Pleit het je niet vrij als de toezichthouder ook geen signaal afgeeft? Hoe moet je als consument dan weten dat je deelnam in een Ponzi oplichting?
Je kan het proberen… Ik denk echter dat de betere weg is om hier niet aan mee te doen.

————————-
Ja, ik wil hier graag het E-boek over verschillende soorten bedrog (geschreven door Tom Lassing) gratis aanvragen.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner