Beursbox
jan 082010

Zou Warren Buffett die vraag wel eens krijgen? Hij heeft 45 miljard dollar en is zoiets als 78. Hij zou toch wel de eerste zijn die in feite zou kunnen stoppen met werken.

Ik heb het vermoeden dat het antwoord van Warren Buffett niet heel veel anders dan dat van veel andere rijke ondernemers zou zijn.

Dat antwoord is: Wat moet je met je leven als je niet meer dat zou doen wat je ontzettend leuk vindt om te doen? Hoe lang is op een warm strand liggen leuk? Hoe vaak moet je exotische landen bezoeken en dat maar leuk blijven vinden? Hoe lang kan je in je eigen zwembad dobberen tot je het zat wordt?

Nu vind ik van mezelf dat ik nog niet rijk genoeg ben om te kunnen denken aan stoppen met werken, maar stél even dat ik nu ‘rijk genoeg’ zou zijn, zou ik mijn leven dan willen veranderen? Eerlijk gezegd denk ik het niet. Ik heb jaren geleden heel bewust gekozen wat ik wilde doen en ben er naar gaan leven. Daarbij hoort nog altijd geld verdienen, ook als ik in de situatie zou verkeren genoeg geld te hebben. Dit omdat in geld verdienen ook een stukje uitdaging zit. Niets zo motiverend als een wedstrijdje, al is het maar met jezelf.

Wat moet je met je leven als je geen doelen meer zou hebben? Als je niet meer zou mogen doen wat je echt leuk vindt? Warren Buffett lijkt hartstikke gek dat hij nog zo hard werkt, maar de beste man is nu eenmaal wel extreem goed in wat hij doet. Als dat toch is waar hij het liefste mee bezig is, dan heeft hij mijn zegen.

Op het moment dat iemand mij vraagt waarom ik nog werk, dan denk ik dat zo iemand eigenlijk zegt: “ik heb een slechte keuze gemaakt in mijn leven en zou zelf direct stoppen met die slechte keuze als ik maar genoeg geld had om dat te doen.”

Ik persoonlijk heb echter wel enkele jaren geleden heel bewust de keuze gemaakt om te leven zoals ik leef. Waarom doe ik dus wat ik doe? Simpel, omdat ik het ontzettend leuk vind. In geld gemeten ben ik nog niet rijk, maar gezien hoe ik mijn leven kan inrichten, ben ik ontzettend rijk. Er is immers meer in het leven dan geld verdienen. Als je je dat ook bewust bent, en je je leven bewust leeft, dan kan het leven heel mooi zijn. Ik ben een zeer tevreden mens en zover ik begrepen heb, is Warren Buffett dat ook.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

12 reacties aan “Miljonair, waarom zou je nog werken?”

1. Ook ik heb sinds lang ‘n (mager) pensioentje maar zou echt niet weten wat ik zonder m’n hobby (is m’n werk als scheepsbevrachter ) zou moeten gaan doen. Ik werk dus nog altijd met véél plezier als free-lance shipbroker en verdien er nog iets aan ook op de koop toe. Meer moet dat van mij niet zijn !

2. Hommeles, hier nog een interessant artikel over China:

http://www.nytimes.com/2010/01/08/business/global/08chanos.html?ref=business

Jim Rogers is het niet met hem eens, maar ik neig meer naar de mening van Chanos. Kredietbubbles gebaseerd op niets zijn meestal een slecht teken. En de groeicijfers zwaar gemanipuleerd? Ach, ook dat is geen verrassing. Maar dat hebben ze van de V.S. geleerd ;-).

3. Jeroen,

Interessant ; ook ik deel de mening van Mr Chanos ; laat mij dan maar contrarian zijn. Ik zie absoluut géén heil in China en als ik dan ook nog bedenk dat de mensenrechten in dat land meer met voeten worden getreden dan gelijk waar heb ik al helemaal geen zin meer !

4. Hommeles: nou, we worden op onze wenken bediend vandaag wat China betreft. Waarom geloven ze die miljardairs nou wel en ons niet 😉

5. Jeroen,
    Als de chinezen te weten komen wat de billionaires hier doen, dan valt de market in elkaar. Zie mijn voorgaande post aan Marc. Waarom, omdat ze weten dat de westerling het eerst diepgaand onderzoekt en de handige chinees denkt dan dat hij de kosten van het onderzoek al weer heeft uitgespaard.
    De tijd zal het zeggen/leren.
    Hoe aan het plat vallen te verdienen. What is the inverse van ETF:FXI. Bedankt
    Vincent

6. Ik ben met mijn 38 jaar gestopt en heb er geen spijt van. Vond mijn werk dan ook niet leuk. voor al personeel was een ramp. Ben momenteel een weeshuis aan het bouwen in Kenia met 30 Kenianen ben over allen zeer te vrede. had ik zulken werknemers gehad had ik zeker door ge gaan met mijn zaak. Hoe wel ik van de bureau creatie ook dood ziek werd.
    Werken is zo slecht nog niet, het verdiend vrijdag biertje smakten toch altijd het besten.

7. In 1994 ging ik gedwongen met de VUT als directeur van een scholengemeenschap. Het jaar daarvoor waren twee collega’s met hetzelfde werk ook met de VUT gegaan. Zij waren daarvoor nooit ziek maar konden de leegte niet aan en stierven beide binnen het jaar. Als gewaarschuwd man heb ik me op vrijwilligers werk gestort, maar dat was niet half zo prettig als gewoon werken. Later vertelde mijn notaris hoe erg hij het vond om op zijn 70-e te meoten stoppen. Mogen doorgaan met werk waar je van houdt is heerlijk.

8. Johan,

Dat staat als ‘n paal boven water! Ik ben gelukkig dat ik in zo’n positie ben !

Pieter,

Il leef al 50 jaar naar dat vrijdagse biertje
    en of borreltje toe ; als ik dat niet meer leuk vind is het denkelijk ver met mij gedaan.

9. Zonder zingeving heeft het leven blijkbaar geen zin. Als mens willen we blijkbaar ergens voor gaan.

10. Sinds 2002 ben ik met de Fut, met veel genoegen, ik besteed mijn tijd voor mij heel zinvol, maar ik heb gezien dat zeker de helft van de Futters veel problemen hebben met het invullen van hun tijd, die hadden veel beter kunnen blijven werken, hun baas had dan hun tijd ingevuld.

11. FUT? Seriously?

12. […] werken als je al rijk bent. Degenen die zich dat afvragen zijn niet rijk, of zijn al bijna dood. Lees namelijk dan ook dit artikel nog maar eens.     Nieuws  Reacties […]

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.