Beursbox
mrt 252010

Volgens Donner moet de uitvoering van het beheer van de pensioengelden weg van werkgevers, werknemers en overheid gehaald worden en in handen van ‘experts’ gebracht worden.
Hij wil dat de besturen van pensioenfondsen daarom ook mogen bestaan uit experts die verstand van beleggen hebben.

Feit is namelijk dat op dit moment de besturen vooral bestaan uit mensen die er als bedankje geplaatst zijn door vakbonden, politiek of bedrijfsleven. Nu hoeft natuurlijk een outsider geen nadeel te zijn, maar uiteindelijk gaat het wel om 660 miljard euro die in handen is van financiële amateurs.
Nu is het natuurlijk niet zo dat een bestuur de beleggingshandelingen uitvoert, maar het bepaalt wel de vrijheid die de beheerders krijgen. Opvallend was bijvoorbeeld dat veel van de pensioenbeleggingen niet afgedekt waren en dat hebben de fondsen in 2008 geweten.
Het afdekken van de risico’s kost geld en die ruimte kregen de beheerders niet van de besturen.
Ik ben het daarom in de kern eens met Donner. De vraag is alleen wie de kenners zijn en of die wel bereid zijn om dit soort banen te bemensen. Ik denk dat pensioenfondsen er ook niet mee geholpen zijn als straks enkele ‘experts’ komen die tegen exorbitante hoge bonussen het pensioengeld gaan verbrassen, net zoals die experts in 2008 bij de beleggingsfondsen deden.
Feit is namelijk dat de experts het in 2008 niet beter deden van de amateurs in het bestuur van de pensioenfondsen. De experts vroegen alleen veel meer geld voor hun falen.
Kortom, ik ben niet zo onder de indruk van de experts die alle diploma’s hebben. Bijna nooit hebben ze ook maar een notie van hoe opties het risico van de portefeuille kunnen verminderen, om maar even een voorbeeld te noemen.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

4 reacties aan “Pensioenfondsbestuur moet op de schop”

1. Wat is een expert ?
    Wat is een hoge bonus ?
    Wat is een rendement

Het ABP wist tussen 1.1.2003 en 31.12.2009 op aandelen een rendement te maken van 67%.
    De OK-Score AEX portfolio behaalde 128%.

Er valt dus op basis van selectie van de aandelen aan de poort, zoals door de OK-score geschiedt wel nog het een en ander te verbeteren.

Maar de hamvraag in niet zo koshere tijden blijft natuurlijk :

wat is een meeropbrengst van 60% over een vermogen van 60 miljard (ofwel 36 miljard dan waard ?)

2. Zelfs Jacko de beursaap is niet onder de indruk van experten met allerhand diploma’s 😉

3. Geachte heer Donner,

Hierbij wil ik solliciteren op de vrijgekomen plek bij het ABP. Ik ben Jacko, aap van beroep en een steengoede belegger. Zo versloeg ik al diverse malen een stel hooggekwalificeerde beleggers profs. Achteloos koos ik veel betere aandelen uit dan zij. En zegt u nu zelf: dat is wat een ABP vandaag de dag toch nodig heeft?

Qua vergoeding komen we er wel uit. Zorg voor een goedgevulde mand bananen, en ik ben al gauw tevreden. Dus u bent ook nog eens stukken goedkoper uit dan met mijn menselijke collega’s.

In afwachting van uw positieve bericht,

Jacko de beursaap

4. […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door beursbox. beursbox heeft gezegd: Pensioenfondsbestuur moet op de schop: Volgens Donner moet de uitvoering van het beheer van de pensioengelden weg … http://bit.ly/dDAzw3 […]

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.