Beursbox

Scientology kerk stapt ook in KB Gold

Gepubliceerd door om 17:08
aug 062010

Het Parool komt met de mededeling dat ook de Scientology kerk nu goudkaartjes van KB Gold gaat aanbieden. Blijkbaar valt dit precies in hun kerkstraatje. Er is veel geld mee te verdienen en zeker als je geen scrupules hebt, is dit een winstgevend product om te verkopen.

U weet ondertussen waarschijnlijk wel hoe ik over de aanbieding denk.

Het is een onlogische keuze om goud in losse grammen te verdelen. Het is namelijk extreem duur en met je aankoop ben je als klant al direct 20% van je ingelegde geld kwijt. Daarnaast moet je je afvragen of je wel zulk duur goud moet kopen als je niet het geld hebt om veel voordeliger goud in bijvoorbeeld hele ounces te kopen. Als je vrijwel geen vermogen of geld hebt, waarom zou je dat kleine beetje dat je hebt dan in goud willen aanhouden? Koop, als je bang bent voor een erge crisis, er lang houdbaar voedsel voor. Dat is veel waardevoller in een crisis! Of spaar door tot je een munt van één ounce kunt kopen. Ook heel verhandelbaar en veel minder kosten!

Kopers van de losse grammen goud worden door de vertegenwoordigers van KB Gold aangemoedigd zelf ook klanten te werven en daarmee dus ook anderen in veel te duur goud te laten stappen. Hier zien we de schaduwzijde van MLM aan het werk. De gefopten gaan andere foppen. Je kan er veel geld mee verdienen, dus de kosten van het veel te dure goud ga je verhalen bij anderen die je dezelfde fout gaat laten maken. Je krijgt ze relatief makkelijk gek, want je kan aantonen dat je zelf ook dat goud hebt gekocht…

Argument van KB Gold om kaartjes met 1 gram goud te verkopen is dat je kan gaan betalen met die kaartjes. Waanzin in mijn ogen, want waarom zou ik grammen goud moeten aanhouden terwijl ik ook geld kan overmaken en kan pinnen. Gaan we terug naar de Romeinse tijd, dat we weer met goud in de hand moeten handelen?

Waarom levert KB Gold geen bankrekening waarop klanten goud kunnen aanhouden? Een rekening waarop je geld kunt storten, en waarbij KB Gold met dat geld zo goedkoop mogelijk goud koopt? In wezen zoals Goldmoney doet. Voordeel is, er hoeft niet duur goud gesmolten te worden, omdat je de gewogen baren ook digitaal kan verdelen.

Waarom hebben ze dat niet? Waarschijnlijk omdat het minder geld voor de MLM netwerkers zou opleveren die elkaar dan niet gek kunnen maken, maar mogelijk ook simpelweg omdat ze in hun visie nooit verder gekomen zijn. Ze zijn in zekere zin blijven steken in de Romeinse tijd! Het is blijkbaar een goed verkoopbaar concept voor consumenten die er eigenlijk ook nog niet zo over nagedacht hebben.

Als je met zo’n (overigens zo ver mij bekend nog niet bestaande) goud rekening iets zou willen kopen kan de bank erachter, op het moment dat je geld opneemt, de tegenwaarde in goud elektronisch overboeken of evt. op de beurs te koop aanbieden. In wezen zou je de winkelier in elektronisch goud kunnen betalen. Het goud is er wel, maar het blijft in hele baren in de kluis van de rekening aanbieder liggen. Een deeltje van die baar was van jou en gaat nu naar de winkelier. Het goud wordt niet aangeraakt, het dient slechts als onderliggende waarde.

Het goud op de rekening kan ook tegen de dan geldende koers omgezet worden in welke gewenste valuta dan ook en de winkelier kan je hoe dan ook gewoon met je pinpas betalen.

Is het nu zo moeilijk om met een dergelijke doordachte visie te komen?

Met zo’n opzet zou niemand bestolen worden van 20% van het vermogen. Op dit moment echter, is in mijn ogen de KB Gold opzet bijna misdadig omdat het aan consumenten wordt aangeboden die angst aangepraat is en die daarbij niet genoeg geld hebben om serieuze hoeveelheden goud te kopen. Die consumenten zijn al niet geholpen met goud en al zeker niet met het verliezen van 20% van hun vermogen aan dit goud. Ik zou dit KB Gold dan ook woekergoud willen noemen.

Het voordeel van een goudrekening ten opzichte van fysiek goud in gram delen?

Geen 20% kosten te betalen.

Waarom dan toch aanbieders zoals Scientology die nu ook KB Gold aanprijzen?

Waar dacht u dat een flink deel van die 20% kosten voor de consument heen gaat? Maak consumenten die al weinig geld hebben lekker bang en beroof ze gewoon even van 20% van hun vermogen. Er zijn ondernemers, particulieren en kerken en bedrijven die er totaal niet mee zitten. Ik blijf dit heel erg vinden.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

3 reacties aan “Scientology kerk stapt ook in KB Gold”

1. Voor iemand denkt, kom er is veel geld te verdienen, laat ik ook distributeur van KB Gold worden…
    Ik las dit op de site van één van de distributeurs:
    Hoeveel Andere KB-Gold Distributeurs Willen Weten Waarom Meer Dan 95% In KB-Gold Faalt…

Nu weet u het vast, 95% faalt. Het staat vast, het komt van iemand die KB Gold distributeur is en die zichzelf een leidende MLM marketing expert noemt!

2. Tom, even belangrijk als geld verdienen is de hoop op een betere toekomst. Hoeveel jonge mensen wagen zich niet in de sport, soms fanatiek aangemoedigd door minstens één van de ouders. Hoeveel van hen zullen ooit veel geld verdienen met sport? 5% van hen die hoopten. Hetzelfde geldt ook voor de klassieke zelfstandigen hoewel het daar minder opvalt, de beleggers enz. enz.

Als je in Amerika na zes maanden werkloos te zijn geweest, van voedselbonnen moet leven, ben je maar wat blij dat je voor weinig geld en veel inspanning een nieuwe toekomst kan opbouwen. Dan is 5% laagkans beter dan 0%.

Ik meen uit andere bijdragen van jou begrepen te hebben dat je a priori geen tegenstander bent van MLM, maar dat de invulling van het concept dikwijls te wensen over laat. Verbeter mij als ik het mis heb. Je hebt in elk geval een punt dat de prijs van het goud te duur is. 20% verliezen bij aankoop en daarna nog eens bij verkoop, is inderdaad overdreven.

Het verbaasd mij niet dat organisaties als Scientology er op af komen. Alleen al door hun vele leden en hun structuur zijn zij verzekerd van een mooie winst. Over Scientology doen er allerlei verhalen van onfrisse praktijken de ronde. Ik hoop maar voor de brave gelovige huisvader en huismoeder dat die verhalen kant noch wal raken.

3. Hoe komt u eigenlijk aan 20%? Het is veel meer:

Een kaartje kost nu 45,2€. Men kan het terug verkopen voor 33,90€. Dat is naargelang je de noemer en teller van plaatst verwisselt 25 of 33% verlies. Als je dan nog eens kijkt naar de echte goudwaarde van het kaartje: 29,2€ dan betaal je maar liefst een premie van 55% bovenop de goudprijs.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.