Beursbox
mei 012012

…is de koers van de USD.  En die beweegt zich al maanden in een wig die nu zijn eindpunt nadert.  Dat betekent meestal of fel omhoog of fel omlaag.  Ik denk dat het weleens – eindelijk – omlaag zal worden.  Niets verantwoordt immers een sterkere dollar, tenzij misschien een euro die er nog slechter aan toe is ? ‘t Is afwachten maar dan wel in spanning want het kan mijn grondstoffen – en derhalve die van mijn abonnees – maken of breken.  Wat zal het volgens U worden…?  Allstarcharts.com beeldt dit uit met een duidelijke grafiek, vergezeld van hun commentaar :

The U.S. Dollar is flirting with some pretty dangerous levels.

We already know the Dollar Index has been in a decline for 10 years.  Lees verder hier : http://allstarcharts.com/look-out-below-us-dollar/

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Een reactie aan “HET ALLERBELANGRIJKSTE VOOR BELEGGERS IN GRONDSTOFFEN…”

1. Den Amerikaan weert zich als een duivel in een wijwatervat om toch maar de reservestatus van zijn munt zo veel als mogelijk en zo lang als mogelijk te behouden. Dat betekent dat de muntverhoudingen nog meer dan gewoonlijk worden beïnvloed zonder de wet van vraag en aanbod te respecteren. Vertrouw daarom aub niet op technische analyse. Hoe meer manipulaties, hoe minder dat TA kan juist zijn.

Je ziet hetzelfde gebeuren rond Spanje als rond Griekenland is gebeurd. De financiële neergang van Griekenland heeft den Amerikaan ten volle geëxploiteerd om de aandacht van de eigen problemen af te leiden. Nu is Spanje aan de beurt en nu zal dat land de gifbeker tot op de bodem uitdrinken.

Dat betekent dat ik verwacht dat de geschiedenis zich zal herhalen. Je ziet het nu al gebeuren. De rating van de banken is nu verlaagd. Andere ratingverlagingen worden opgespaard voor de nabije toekomst. Ook de euro dollar verhouding is nu voorspelbaar. Kijk naar wat het muntpaar gedaan heeft tijdens de Griekse tragedie en je weet ongeveer wat er zal gebeuren tijdens de Spaanse sage.

Kijk ook hoe goud en zilver evolueren. Nu zie je goud in een steeds smaller tradingrange zitten. Ik vermoed dat de Chinezen in eigen belang een bodemprijs hebben opgelegd, om onrust in eigen land te voorkomen. Dat doen ze door zo’n grote orders voor fysieke levering te plaatsen op 1600 dollar dat de Amerikaan zot moet zijn om die te activeren door de koers er onder te laten zakken. Anderzijds houden alle krachten de koers beneden de 1700 dollar.

Behalve als de Chinees beslist dat de prijs naar boven moet en bovengenoemde techniek toepast met een hogere bodemkoers, zie ik de koers van goud in het komende jaar niet stijgen. Dat is om het grote publiek het gevoel te geven dat goud niet de veilige haven is die het zou moeten zijn, want het is Jan-met-de-pet die zijn welvaart moet inleveren om deze crisis te betalen. Dat kan alleen als hij via inflatie kan gepluimd worden.

Mocht goud toch flink aan het dalen slaan, dan denk ik, dat mijn redenering rond de bodemprijs van de Chinees een foute denkwijze is. Want ik zeg altijd tegen mensen over het onderwerp dat ik alleen een vermoeden kan hebben en dat geschiedenis zal uitwijzen of ik juist zat of niet.

Maar het zou mij niet verbazen dat wij een “kopie” van vorig jaar krijgen, alleen maar één die met vettere inkt is gedrukt.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.