Beursbox

EUROPA TUSSEN HAMER EN AAMBEELD…

Gepubliceerd door om 7:00
jun 122012

Onderstaand artikel somt de gigantische problemen heel mooi op.  Het komt uit de (gratis) dagelijkse nieuwsbrief waarop u kunt inschrijven via www.goudportal.nl (mijn vraag luidt : denkt u er ook zo over, ziet u nog ergens een lichtpuntje of gaan we met z’n allen naar het putje ?) :

Met de Spaanse hulp, die officieel geen hulp is, wordt het volgende land aan het rijtje toegevoegd die Europa om geld komt vragen. Eigenlijk komt het er op neer dat de Duitsers weer diep in hun zakken moeten tasten. Hoe lang gaan de Duitsers dit volhouden? Merkel weet goed genoeg dat eens je de eerste stap zet, dat je niet meer terug kan. The point of no return lijkt bereikt.

Er wordt gezegd dat er nog eens € 4 biljoen euro nodig gaat zijn. Dit bedrag zou bij elkaar geschraapt worden via ESM dat met garanties gaat kunnen werken. Duitsland staat in voor 25 % van het ESM, voor € 1 biljoen dus of 40 % van hun bbp. Kan Duitsland dit alleen dragen? Het land heeft al een schuldratio van 80 % en stijgend, net als hun credit default swaps.

Europa heeft 3 problemen: De overheidsschulden zijn veel te hoog, de bancaire sector ligt op zijn gat en er is een veel te groot evenwicht tussen de verschillende handelsbalansen. De productiviteit van de periferie moet drastisch omhoog. Dit kan helaas niet door een devaluatie van de munt doordat ze vasthangen aan de euro.

De rest van Europa staat in voor 42 % van de Duitse exportmarkt. Ze hebben dus niet alleen op korte termijn, maar ook op lange termijn veel te verliezen indien Europa uiteen valt. De Duitsers zullen moeten inzien dat Europa politiek, fiscaal, bancaire en economisch een geheel moet worden. Anders dreigt een catastrofe zonder weerga.

Ronald Hendrickx – Fininfo-be

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

22 reacties aan “EUROPA TUSSEN HAMER EN AAMBEELD…”

1. http://www.express.be/business/nl/economy/eu-bereidt-beperking-geldopname-bij-cashautomaten-voor-bij-griekse-exit/169926.htm

Europa heeft plannen klaar om het afhalen van cash bij geldautomaten te beperken, grenscontroles te herinstalleren en kapitaalcontroles uit te voeren doorheen de eurozone, mocht Athene beslissen de euro te verlaten.

Vooral moet worden gekeken hoe bankruns en kapitaalvlucht kan worden vermeden.

2. Die grenscontroles afschaffen is m.i. één van de grootste miskleunen ooit geweest. Dat was echt vragen om véél narigheid en daar hoef je geen politicus voor te zijn en nog minder ‘n Einstein.

3. http://www.zeit.de/wirtschaft/2012-06/iwf-lagarde-griechenland-europa

Lagarde geeft de euro nog drie maanden (Duitstalig)

4. Nogal wiedes dat er opvolgers komen ; die hebben allang gezien hoe makkelijk het gaat. En dat allemaal over de rug van de Europese belastingbetaler. Schande in het kwadraat en de indignado’s, die stellen dat die hulp eigenlijk naar de burger zou moeten gaan ipv naar de corrupte banken hebben in deze het grootste gelijk van de wereld.

5. Beste mensen allemaal. Ik peins dat al deze onderwerpen ver boven m’n klak gaan en dat ik me maar weer meer ga toeleggen op het lezen van m’n favoriete stipboekjes. Maar zeg nooit nooit natuurlijk.

6. Ik heb toch iets bijgeleerd op dit forum. B.v. over de heilige graal met nogmaals m’n dank aan Charel voor z’n duidelijke uitleg.

7. Lagarde verklaarde dat “er in minder dan drie maanden tijd verschillende dingen gedaan moeten worden om de euro te redden. Daarmee wil ik niet zeggen er een deadline is, of dat de situatie plots uit de hand gaat lopen. De bouw van de eurozone heeft tijd gekost, en de werkzaamheden blijven doorgaan. De zone wordt steeds beter en sterker, en dat kost tijd. Maar voor de financiële markten gaan die werkzaamheden te traag.”

De “ik”-persoon is mevrouw Lagarde.

Bron: gratis Vlaamse krant “Metro”

—————————

‘Het volgende hoofdstuk in de ontrafeling van de eurozone begint binnen de twee maand met de instorting van het EFSF/ESM en/of de Franse economie.’

William Porter van Credit Suisse deed deze voorspelling in een recent rapport, dat de titel “Het echte probleem” meekreeg.

De uiteindelijke ontknoping komt volgens Credit Suisse binnen de twee maand (wat goed overeenkomt met de deadline van de multimiljardair George Soros, een deadline die vandaag door Christine Lagarde zelfs wordt versneld), wanneer het EFSF/ESM en/of de kredietwaardigheid van Frankrijk instort.
    De eurozone is dan aan zijn definitieve einde toe, tenzij Duitsland drastisch ingrijpt.

Bron: http://www.express.be

8. Voorgaande bericht doet mij denken op die keer dat ik naar de dokter ging. Hij gaf mij nog exact 6 maanden te leven. Maar toen hij hoorde dat ik niet kon betalen, kreeg ik er meteen nog eens 6 maanden bij.

🙂

9. Journalisten van Die Welt zijn met deskundigen rond de tafel gegaan om te doordenken wat zou gebeuren als het ondenkbare gebeurt: de euro klapt.
    Wie de finesses wil weten moet naar Die Welt gaan. We beperken ons tot de conclusies. Duitsland zou zeer aanzienlijk armer worden. De D mark zal, verwachten de economen, gemiddeld 20 à 30% meer waard worden dan de eruo nu is. Dus de Duitse export zal eveneens 20 à 30% duurder worden en dus voor een groot deel stilvallen.
    Omdat Duitsland zodoende aanzienlijk zal krimpen, nemen ook de importen uit andere EU-landen af. Gevolg: kleinere economie, veel meer werklozen, veel minder welvaart.

Bron: Die Welt

10. Luc : dus zelfs bij de dokter op krediet ?

11. Landen die minder uitgeven dan dat ze binnenkrijgen aan belastingen zijn een uitzondering geworden. Overspenderen en lenen is de norm tegenwoordig. Zware besparingen om terug tot een gezonde balans te komen zijn uit den boze en onverantwoord, aldus de huidige maatschappij.
    De bevolking in de Westerse wereld is het gewoon geworden dat de overheid zo groot en overheersend is geworden. Overheden nemen een grote hap uit de economie wat niet bepaald gezond is. Maar de bevolking blijft meer en meer eisen, zodat ze zelf zo weinig mogelijk moeten doen. Ze kunnen zich dan ook moeilijk inbeelden hoe een maatschappij kan functioneren met een kleinere overheid.
    Nochtans zijn er over heel de wereld privéprojecten genoeg te vinden die de rol van de overheid heeft overgenomen.

http://www.fininfo-be.com/2012/06/13/een-failliete-overheid-is-zo-slecht-nog-niet/

12. En zo juist hoor ik op de radio dat de Belgische regering akkoord gaat met het herinvoeren van tijdelijke grenscontroles (zie eerste reactie in dit topic)

13. Ik heb het artikel om fininfo met aandacht gelezen. In principe onderschrijf ik het artikel. Alleen lijkt de bewering “De privésector zal zelf evolueren om de hiaten in het systeem op te vullen en meestal nog op een betere manier dan dat de overheid deed.” niet volledig juist te zijn als je beweert “meestal op een betere wijze dan de overheid deed.”

Er zijn geregeld voorbeelden te vinden die het tegendeel aantonen. Het meest actuele voorbeeld is dat van de banken. In België werd in 1865 de ASLK opgericht als een overheidsbankinstelling. In 1980 kreeg het een privaat bankstatuut en in 1993 werd het verkocht aan het inmiddels zo goed als ter ziele gegane Fortis.

Grappend zeg ik dan dat de privésector het inderdaad beter heeft gedaan dan de overheid … om de bank om zeep te helpen.

Een ander voorbeeld is de gezondheidszorg van de VS. President Nixon had het publiekelijk over het beste systeem van gezondheidszorg ter wereld, terwijl hij binnenskamers sprak over meer winst door minder service te verlenen. Het gevolg is dat de gezondheidszorg in de VS even goed is als dat van een derdewereldland en zeker niet het niveau haalt van de door de overheidssector beheerde gezondheidszorgen van bijvoorbeeld Canada.

In Irak is het Blackwatter-prové-legertje al meermaals in opspraak gekomen, om het zacht uit te drukken.

Er zijn een aantal taken waar de privésector nu eenmaal niet moet aankomen of het loop mis, net zoals er een aantal taken zijn waar de overheid geen bijdrage moet aan leveren om efficiente dienstverlening te creëren.

14. Het is al zo vaak gezegd : het afschaffen van de grenscontroles in de EU is de grootste flater ooit geweest. Nu begint o.a. Frankrijk dat ook in te zien en wil ze dus ook her invoeren.

15. Ik had “tijdelijk” tussen dikke aanhalingstekens moeten plaatsen 🙂

16. Weer een paar sprokkels van expres.be

De beroemde Amerikaanse econoom Nouriel Roubini a.k.a. Dr. Gloom heeft dé oplossing voor de huidige eurocrisis gevonden: ‘De Duitse regering moet elk gezin een voucher van 1.000 euro geven met de verplichting dat geld in een van de PIGS-landen op te maken.

Eerder deze week veilde Duitsland staatsobligaties met een looptijd van zes jaar tegen een negatieve rente van 0,31%.

Dit is de grootste grap van vandaag: Omdat Italië de derde economie van de eurozone is, moet het land bijvoorbeeld zo’n 22% van de 100 miljard euro betalen die Spanje vorig weekeinde ter beschikking gesteld kreeg. Hoewel de precieze voorwaarden van de noodhulp nog niet bekend zijn, zou Spanje dat geld ter beschikking krijgen tegen 3%. Italië haalt datzelfde geld op de markten op tegen 6%.

Is eigenlijk nog beter dan deze grap die ik vandaag op de radio hoorde: Wat doet een Belg of een Nederlander als zijn land Europees kampioen wordt? Zijn playstation uit doen.

17. Met het nodige theater, wat mij doet twijfelen. Voor wat het waard is, want te overdreven om geloofwaardig te zijn.

http://www.stevequayle.com/

The Euro has collapsed unofficially
    June 14, 2012
    Steve,
    It is with trepidation that I write to you….The Euro has collapsed unofficially. The money is OUT of Greece, Spain, Portugal, Ireland, Italy, France, Belgium and the German Elites have begun to shore up their wealth in hard assets and precious metals. RBS has given orders to close two of their major equities sectors, thousands of jobs are going to be lost the next few days/weeks. Credit Sussie has called on top investors to head to Swiss safe harbor and hard asset diversified portfolios.
    The Capital Controls are in place to keep the charade of control going for the next four to six months before the official collapse. Steve…this is it. The Euro has collapsed and no one has noticed it. Greek bank runs are close to $3.5 Billion Euros per day not the $1 Billion that is being reported. The rest of the PIIGS are in the same boat. Bank Holiday imminent in all of continental Europe in the coming days and weeks. This is again theatrics to keep the plebeians believing in some semblance of control.
    Please warn your listeners to pull out of their bank accounts everything that they need. Keep only to pay the day to day expenses. If they have land to go to, please do so now. Steve I do not know how much longer I can keep writing to you. You were knocked off line during your show with the Haggmans right before your were going to divulge what I have told you with the Spanish bailout. It is getting dangerous for all of now.
    Again the Euro has collapsed…I repeat the Euro has collapsed. Unofficially.
    May God Help Us All….

18. Ik kan er eerlijk gezegd geen touw meer aan vastknopen als het gaat om de geldpolitiek.

Als ik het goed begrepen heb moet Italië in de laatste bailout van Spanje 22 miljard bijdragen. Zelf kunnen de Italianen dit niet betalen, dus moeten de geldmarkt op. Daar kunnen ze dan lenen tegen meer dan 6%. Spanje daarentegen betaald maar 3%. Ik moet zeggen dit is me volkomen helder en is volkomen logisch.

19. Dick, het is als jongleren geworden. Bij jongleren moet er altijd minstens één kegel in de lucht blijven zweven of het loopt mis.

Straks helpen Spanje, Ierland, Portugal en Griekenland, Italië een bailout bezorgen. De enige oplossing die nog niet aan bod kwam is dat de ganse eurozone in default gaat, dat alle banken failliet gaan en dat de overheid een nieuw bankensysteem op poten zet, zoals het dat deed in de 19e eeuw.

Maar dat zal niet gebeuren. Niet de elite, maar de middenklasse zal deze crisis betalen.

20. Niet alléén de middenklasse ; ook de armeren.

21. Luc : iedereen t/m de middenklasse is beter geformuleerd.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.