Beursbox
aug 102012

Elektrische auto’s zijn wereldwijd een flop. In de VS moeten Chinezen een door Washington fors gesteunde pionier in oplaadbatterijen stutten, in België zijn elektrische auto’s goed voor een schamele 0,15 procent van de autoverkoop.  Leest u hier verder voor het hoe en waarom : http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_auto/Elektrische_auto_flopt.9218348-3100.art
Een commentaar stelt zelfs : de electrische auto is dood ! Hoe denkt u hier over ? Toch meer en meer merken komen met dergelijke voertuigen; waarom wil de consument er dan (nog) niet aan ? Zou schaalvergroting en dus prijsverlaging helpen meent u ?
  Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

28 reacties aan “ELECTRISCHE AUTO’S : TOT NOG TOE GEEN SUCCES…”

1. In ‘n grijs verleden, toen de dieren nog praten konden, dacht men ook dat auto’s op gas de toekomst hadden. Niet dus. Vwb electrische auto’s : zeg nooit nooit maar ik denk dat ze, voorlopig althans, maar ‘n gering percentage gaan uitmaken. Ze zijn te duur, actieradius is véél te klein, stations om de accu’s op te laden zijn er nauwelijks enz. Ze zijn ook milieu belastend want wat ga je doen met al die gebruikte accu’s ? ‘N paar jaar geleden werden ook de lithium aandelen de hemel in geprezen (ik dacht o.a. ook door Jack Hoogland). Ook hieraan hebben ondertussen flink wat mensen de broek gescheurd. Je kunt eea vergelijken met olie en alternatieve energiebronnen : voorlopig is het olie dat rules the wave.

2. Mooi voorbeeld van electrische auto’s was de Volt. Ligt helemaal op zijn gat. Alle bestaande auto’s zijn door de fabriek destijds teruggekocht. Blijkbaar mocht de technologie niet verder bekend raken.

Met Pierre kan ik het eens zijn: voorlopig is het nog steeds olie dat de dienst uitmaakt.

3. Ik vergat helemaal te zeggen: maar oh, wat is die Fisker een mooie electrische sportauto. Ik heb zijn ontwikkeling de afgelopen zeg maar 3 jaar op de voet gevolgd. Helaas voor mij te duur, daarom maar voor de vrouw een dieseltje aangeschaft.

4. Hoi,

Ik lees de regelmatig ales over en van electric cars report, in 2020 min 30% electrische auto’s,lees ik.vandaar dat dus ook de grondstof grafiet,en dochter grafhene zo hard gaan, ( voor de accu’s ).

5. Zelfs ‘n dieseltje is mij te hoog gegrepen ; ik houd het maar bij m’n trapporteur.

6. Charel, dat kon ik mijn vrouw niet aandoen.

7. Wat is een trapporteur Charel ? Ik denk dat vooral onze Nederlandse lezers dit ook willen weten… Zo heb ik nog een woord uit het Vlaamse dialect : een trottinet. Welke Nederlander weet wat dat is…?

8. Helaas Marc, een trottinet ben ik inmiddels ontgroeid.

9. Lucas, waar kan ik dat vinden over grafeen en accu’s?

10. @ Dick,

TSX-V:LMR 0.06 0.00Lomiko Powerpoint June 2012
    Graphite Market Infographic
    Quatre Milles 43-101 Technical Report
    Property Infographic Quickviews

Home | Sitemap | Privacy Policy © Copyright 2010 Lomiko Metals Inc. All Rights Reserved.
    Paul Gill CEO of Lomiko Metals Incon

11. @ MHaagen,

avveseerplankske….

12. Marc : ‘n trapporteur is ‘n bakfiets en ‘n trottinet ‘n autoped of gewoon step.

13. Bedankt Lucas, ik ga eens kijken.

14. Bedantk Charel maar ik had graag de Hollanders onder ons even in het haar zien krabben…

15. Marc, in het haar krabben (als ze dat nog hebben tenminste), zullen ze a.s. woensdag wel doen na de voetbalwedstrijd.

16. Ik had het laat tegen een Nederlandse vriendin over de “vuulkarre” dan echt puur op zijn Westvlaams uitgesproken. Ik heb toch moeten uitleggen dat ik een vuilniswagen bedoelde. Is wel geestig of leuk de Nederlanders af en toe op die manier op het verkeerde been te zetten.

Charel, ik hoop dat je beroepsmatig nog altijd een kortewagen staan hebt. Voor de Nederlandse vrienden: een kortewagen is een kruiwagen. En om jullie te helpen ons eindelijk eens te begrijpen: http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/kortewagen

17. Over grafene, ‘n mogelijk en véél goedkoper alternatief voor zilver, heb ik ‘n klein jaar geleden al geschreven op dit forum.

18. Luc, ik heb idd beroepshalve véél kortewagens maar die maken geen langewagen.

19. Is het geen Japanner die met grafene als vervanger van zilver bezig is, J.Homeles?

20. Luc, er zijn (uiteraard) ook Japanners mee bezig want het is nu eenmaal ‘n zéér interessante stof voor de technologie. Het bestaat volledig uit koolstof net als b.v. diamant en is het lichtste metaal ter wereld. Momenteel bekijkt men ook de eigenschappen voor transistoren. Het is 200x beter bestand tegen breken dan staal en is ‘n betere geleider dan zilver. Dit in het kort want over grafeen is erg veel te schrijven. Siliceen kan ‘n grote concurrent worden van grafeen.

21. En véél goedkoper dan zilver ! Voor mij ‘n reden te meer om op goud te spelen. Ik bezit flink wat fysiek goud maar geen zilver. M.i. kan het industrieel verbruik van zilver alleen maar afnemen in de nabije toekomst. Ik heb wel ‘n paar zilver miners die het tot nu toe archie slecht doen maar het zijn wel blue collar juniors dus ook dat komt wel goed.

22. Lucas, jammer, ik verwachtte een of andere doorbraak op het gebied van accu’s met gebruik van grafeen. Maar dat heb ik helaas niet kunnen vinden. Maar wie weet?

23. Grafeenaccu’s hebben enkele zware nadelen tov zilver oa de separatie tussen de cellen die via nanotechnologie moet opgebouwd worden en uiterst instabiel blijkt te zijn.Nu experimenteren ze volop met gels maar blijkt ook niet stabiel.Zou het zilver zeker niet afschrijven hoor vooral omdat steeds meer toepassingen ervoor ontwikkeld worden.

24. Neen, zilver afschrijven voor industrieel gebruik kun je zeker niet. Men is naarstig op zoek naar goedkopere alternatieven en dat zal uiteindelijk wel lukken voor véél toepassingen. Vergelijk koperdraad en glasvezel. Voorlopig gaat het verbruik nog altijd omhoog.

25. Vwb acu’s verwart men m.i. grafeen met lithium ? En zilver in accu’s ? Mis ik iets ?

26. Nog ‘n grondstof die belangrijker is voor accu’s dan lithium is cobalt. Hier wordt nauwelijks over gesproken maar ik heb wel aandelen erin.

27. Nee Hommeles, je mist niets. Ik denk ook dat er sprake is van enige verwarring omtrent grafeen, zilver en accu’s. Feit blijft dat grafeen door zijn laag van 1 atoom dik zeer bijzondere eigenschappen krijgt en dan vooral op physisch gebied. Verwacht mag worden dat dit zich dan bij andere elementen ook kan voordoen. Er valt nog zoveel te onderzoeken.

28. Nou, er is toch nog wat mis met de Fisker Kharma. Zie Zerohedge:
    http://www.zerohedge.com/news/another-fisker-karma-spontaneously-combusts-green-dreams-go-smoke
    Naar het schijnt is het accusysteem de oorzaak.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.