Beursbox

Meer dan een kleine meevaller

Gepubliceerd door om 9:00
okt 172012

Tom, je schreef deze week over een meevaller en uit je stukje begreep ik dat het om een meevaller van enkele tienduizenden euro’s zou gaan.
Wat is je advies als de meevaller meer dan een paar ton is? Ik heb geen schulden meer en ik heb een echt serieuze meevaller gekregen. Wat zou in zo’n geval je advies zijn?

– Vanaf dit punt kan ik niet meer vanuit eigen ervaringen spreken en niet aangeven wat ik zelf doe. Ik doe dat graag, vanuit eigen situatie spreken en schrijven, omdat iets zeggen bij veel mensen iets anders is dan wat ze zelf daadwerkelijk doen.
In dit geval moet ik dus ook even naar een situatie “Wat ik mogelijk zou doen”. Tenzij iemand me onverwachts een erfenis nalaat kan ik niet uit eigen ervaring spreken bij een meevaller van tonnen tot meer dan een miljoen.
Wat zou ik doen…
Mijn grootste angst (die ervaring heb ik wel) is kwijtraken van wat je aan kapitaal hebt. Kwijtraken doordat het bijvoorbeeld via inflatie minder waard wordt. Ik zou het kapitaal dus pertinent niet in Euro’s willen aanhouden. Ook raad ik u aan het geld PER DIRECT op meerdere bankrekeningen bij verschillende banken onder te brengen. Banken kunnen failliet gaan, en dan bent u het geld kwijt.

Ook voor u geldt, u moet kunnen blijven leven, dus hou genoeg geld cash in de valuta van het land waarin u leeft. Mijn advies is dan ook om wat u ook doet, in ieder geval een financieel plan te schrijven. U kan dit plan ook anderen laten lezen om te bezien of het ook in hun ogen hout snijdt.
Ik zou zelf zeker (heel) veel goud en zilver kopen. Op dit moment ben ik van mening dat dit veiliger kapitaal is dan in feite verzonnen papieren geld in Euro’s of dollars. In de keuze tussen dollar en euro heeft mijn voorkeur de dollar. Als u echter dit soort (fiat) geld pertinent wilt aanhouden, overweeg dan Canadese dollar en de Noorse Kroon ook. Ik ben echter geen voorstander van welk fiat geld dan ook.

Huizenprijzen en commercieel onroerendgoed prijzen dalen momenteel in Nederland, maar de markt biedt nu daarom ook kansen.
Ik weet niet of u al in uw droomwoning woont, maar overweeg eens om uw huidige woning toch te koop te zetten en mocht deze verkocht kunnen worden, dan kunt u op zoek naar uw droomwoning. De prijzen zijn enorm gedaald.
U leeft maar één keer, dus maak er ook wat van.

Beleg eventueel ook wat geld, bijvoorbeeld in initiatieven van startende ondernemers. Daarbij bedoel ik vooral ondernemers buiten de beurs.
Iedere dag worden en nieuwe ondernemingen geboren en juist in die hoek is geld nu schaars. U kan als geldschieter op dit moment goede zaken doen omdat banken het hier af laten weten.
Een ondernemer hier in het dorp verkocht zijn varkensbedrijf en hij is nu overal in de omgeving horecapanden aan het overnemen. Hij zet er bevriende ondernemers in. Twee van die zaken draaien nu enorm goed. Een andere lokale ondernemer heeft naast zijn eigenlijk keukenbedrijf nu ook enorme horecaprojecten overgenomen en ook hij is nu meer horeca ondernemer dan keukenboer. Het kopen van een pand waarin een kroeg of restaurant gevestigd kan worden is dus ook een overweging. Tot een jaar geleden gingen hier alleen maar cafés en restaurants dicht. Nu zit er weer een enorme groei in. Ze zijn geen kroegbaas, maar ze zijn verhuurder van de panden geworden en aandeelhouder in de zaak geworden. Misschien is zoiets ook te overwegen als uw meevaller daar groot genoeg voor is.

Sommigen zullen zich afvragen waarom je nog zou werken of je geld voor je zou laten werken als je al rijk bent. Degenen die zich dat afvragen zijn niet rijk, of zijn al bijna dood. Lees namelijk dan ook dit artikel nog maar eens.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.