Beursbox
dec 302013

Apple (Nasdaq: AAPL) heeft een reusachtig probleem. Het bedrijf zit op een berg geld. Ze hebben $147.000.000.000 of meer dan het BBP van Ecuador. Het lijkt voor U een luxeprobleem te zijn, maar te veel cash hebben, vooral als het zo weinig opbrengt, kan Apple’s kansen om te groeien en te innoveren hypothekeren.

Maar wat heeft dat met U te maken?

De kans is groot dat U een even grote situatie hebt gecreëerd en dat het uw pensioenvoorruitzichten om zeep helpt. Investeerders zijn nog altijd onder de indruk van klap van 2008 – 2009. De meesten begrijpen de noodzaak van het hebben van een goede cashpositie, maar velen hebben daarin een beetje overdreven.

(opmerking van uw vertaler: Denk aan de recordbedragen die op Belgische en Nederlandse spaarboekjes staan. Auteur geeft een Amerikaans voorbeeld in dezelfde zin)

De behoefte aan veiligheid is begrijpelijk. Maar te veel cash aan de zijlijn houden aan een gemiddelde interest van 0,5% op de korte termijn, kan uw pensioenveiligheid op de lange termijn beïnvloeden.

Maar er is een strategie die zowel veilig is als geld opbengt. Er zijn geen aggresieve beursproducten voor nodig of de belegger moet niet op de trein zitten van de “The Next Big Thing”.

Wel is nodig dat de investeerders kiezen voor saaie aandelen die een goed dividendrendement garanderen én die dividenden telkens opnieuw investeren.

Als U $10000 in een aandeel investeert, dat aandeel een dividend geeft van 5%, en U automatisch die dividenden opnieuw investeert, dan hebt U 10 jaar later $16289. Dat is een resultaat van 62,9% als het aandeel geen enkele koerswinst maakt.

Dat is hoe de theorie werkt. Hoe werkt het in de echte wereld? Tot nu toe nog beter…

In december 2009 startte ik (=Amy Calistri) met $200000 cash en investeerde langzaam maar zeker in zorgvuldig geselekteerde dividend-uitkerende aandelen. Ik investeerde automatisch mijn dividenden. Tot nu toe behaalde ik 46,6% en had ik 6,8% aan dividendrendement. Gedurende drie van de vier voorbije jaren deed ik beter dan de S&P 500 Index met 42% minder volatiliteit.

Iedereen weet dat markt risico’s inhoudt. Maar wat veel mensen en zelfs sommige bedrijven zoals Apple niet realiseren, is het lange-termijn-risico van op te veel cash zitten dat te weinig opbrengt.

Dit is geen beleggingsadvies. Doe aub uw eigen onderzoek alvorens te investeren.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.