Beursbox

Marktbeeld 4 oktober 2018

Gepubliceerd door om 14:05
okt 072018

– Het hogere minimumloon bij Amazon heeft consequenties voor medewerkers die al langer bij het bedrijf werken. Verschillende bonussen gaan verdwijnen en zo kan het zijn dat het voor bepaalde medewerkers op zijn best geen consequenties heeft. Er zijn zelfs theoretische scenario’s doorgerekend dat ze er op achteruit gaan.
– In Nederland zien we de hoogste gemiddelde CAO loonstijging in negen jaar. Gemiddeld gaan de lonen 2,2% omhoog. Het staat nog altijd in schril contrast met de loonsverhogingen in de toppen van de ondernemingen. Die gaan er al jaren veel meer op vooruit.
– Bij Nedcar worden 1000 medewerkers ontslagen omdat BMW productie beperkingen oplegt.
– De VS gaat een vriendschapsverdrag uit 1955 met Iran opzeggen omdat een internationale rechter heeft aangegeven dat de opgelegde sancties niet met het verdrag samengaan. Wat ik me dan afvraag is waarom niemand dat in 1979 een probleem vond? Wat een kul. Zo’n vriendschapsverdrag kan je niet eenzijdig opleggen. Wat mij betreft was het al in 1979 door Iran opgezegd.
– Rusland en Oekraïne dumpen volgens de EU nog altijd staal op de Europese markt en blijft daarom een extra vijf jaar invoerheffingen opleggen. De vraag is of ze dumpen, of dat ze gewoon goedkoper kunnen leveren… Dit lijkt verdacht veel op de marktbeschermingen zoals ook de VS ze toepast. De EU heeft dus boter op haar hoofd als ze wel de VS daarover aanspreekt, maar zelf hetzelfde blijft doen.

– Volgens FED voorzitter Powell is er geen sprake van dat de renteverhogingen nu stoppen.
– In de VS komt er een zaak bij het hoger gerechtshof over onafhankelijke vrachtwagen chauffeurs die eigenlijk gewoon werknemer zijn. Eén zo’n chauffeur heeft zijn zaak voorgelegd aan de huidige acht rechters. Als werknemer zou hij 20% meer verdienen. De vraag is nu of deze constructie met een soort ZZP chauffeurs nog wel legaal is. Zou de chauffeur winnen, dan wordt het transport binnen de VS flink duurder. Aan de andere kant zouden de chauffeurs wel een eerlijker loon verdienen.

Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Bligg.be Voeg toe aan je Google bladwijzers Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner